Inspiratie

Wat wij kunnen leren van een dansende jongen: hoe belangrijk je eerste volger is.
Ik heb er eveneens een blog over geschreven die je HIER kunt lezen.

Simon Sinek stelt dat de rol van de leider essentieel is in het creëren van veiligheid, want de leider zet de toon. In de school is dat niet alleen de directeur: de leerkracht is leider van diens klas. De leider toont moed, laat het belang van de groepsleden voorgaan en is bereid daar zelf offers voor te plegen. Het is voorbeeldgedrag dat tot navolging leidt. En je bent pas een leider, als je volgers hebt.

Simon Sinek vergelijkt daarbij de rol van de leider met die van de ouder. Die offert zich ook op en doet er alles aan om diens kinderen de veiligheid te bieden, zodat zij dingen durven te proberen en met vallen en opstaan leren. Daarbij word je bij lastige gedrag niet weggestuurd uit het gezin. Dan komt het juist aan op begeleiden. Ouders doen er juist alles voor om kinderen te laten groeien, ontwikkelen en zelfvertrouwen mee te geven.

Drew Dudley vertelt in een inspirerende peptalk waar de verborgen kracht van dagelijks leiderschap ligt.

Ricardo Semler vertelt in een inspirerende peptalk over een radicaal andere vorm van onderwijs. Hoe leren wij kinderen wat wijs is?

Iedere keer als ik deze speech van Rita Pierson zie, raakt het mij diep. “Every kid needs a champion”

Inspirerende presentatie van Sugata Mitra. Hij vertelt hoe hij kinderen ontdekkend laat leren met behulp van computers en zonder leerkracht. Inspirerend om te zien welke mogelijkheden dit biedt voor het onderwijs. Denk eens na over de stelling: De leerkracht van de toekomst geeft geen onderwijs, maar organiseert het.

Inspirerend voorbeeld. Nadat het investeren in geluk op school, geweldig resultaat heeft opgeleverd, gaat men nu voor de totale gemeenschap: