“Je mag tegen mij als ouder alles zeggen, als…”

door | mei 15, 2018 | Blog | 3 reacties

Als ouder is niets je zo na aan het hart als je eigen kind. Daar wil je het allerbeste voor. Je gunt ze een prachtige tijd op school en dat er datgene uit komt wat er aan potentieel in zit. Voor hun geluk en welzijn wil je vooral dat ze gezien en geaccepteerd worden zoals ze zijn. En dat is niet altijd vanzelfsprekend in het onderwijs.

Als je mijn kind maar niet als een probleem ziet
Sommige ouders maken mee dat een leerkracht over hun kind begint alsof het een probleem is. Het kan bijvoorbeeld niet stil zitten. Het moet continu bij de les gehouden worden. Het heeft te vaak ongelukjes. Het maakt er steeds zo’n puinhoop van. Het haalt rottigheid uit. En/of het vraagt veel te veel aandacht. Zomaar wat voorbeelden waarmee gecommuniceerd wordt dat jouw kind een last is voor de leerkracht. En dat wordt dan onderstreept met de zinsnede: “Ik heb nog meer kinderen in mijn klas!”. Alsof jouw kind al ver over het persoonlijk aandachtsquotum zit en jij iets aan dat negatieve saldo moet doen.

Het is een ongemakkelijk dilemma dat in je maag geschoven wordt. Natuurlijk wil je niet dat jouw kind tot last is van een leerkracht. Als dat de boodschap is, dan doet dat pijn. Je zou zelf ook graag willen dat het op school allemaal vanzelf zou gaan. Tegelijkertijd wil je wel dat je kind de juiste hulp en stimulans krijgt om te kunnen leren en vooruitgang te boeken. En dan helpt het niet als je het gevoel hebt dat de leerkracht er wel een beetje klaar mee is. Als die jouw kind zat is, wat moet je dan?

Als mijn kind maar niet ongewenst is
Want zo ver kan het gaan. Dat een school je kind niet meer wil hebben. Dat ze hun handen er vanaf trekken. In hun onmacht voel je dan een oordeel over jouw kind waar je heel verdrietig van wordt. En tegelijk vaak ook heel boos. Dan komt er verzet. “Want als jullie niets met mijn kind kunnen, dan begrijpen jullie mijn kind niet. Dan zie je alleen maar wat mijn kind in jullie ogen niet kan en niet meer wat het wel kan.” Dan heb je als ouder het idee dat het niet meer over jouw kind gaat zoals het is, maar dat je moet vechten tegen een beeld dat door de bril van de angst misvormd is.

Want dat is wat er vaak achter zit. Vanuit de allerbeste intenties en de wil om het goed te doen worden kinderen soms met angst bekeken. Dan kan je als leerkracht bang zijn voor je eigen handelingsverlegenheid. Dan ben je bang om te kort te schieten naar de ouders, of naar de andere kinderen. Of je bent bang dat je wordt afgerekend op de resultaten en het uitblijven van progressie. Of je bent bang voor het wegvallen van je eigen veerkracht en draagkracht om het allemaal aan te kunnen. Allemaal begrijpelijke angsten. Angsten die je echter niet verder helpen.

ouder gesprek

Als je maar van mijn kind houdt!
In de basis zijn er twee drijvende krachten in de mens: angst en liefde. En die laatste helpt je als tegenhanger van de angst juist wel verder. Want je kan tegen mij als ouder alles over mijn kind zeggen, als je maar van mijn kind houdt. En dan ook helemaal. Niet: het is een lieve jongen, maar… Als je met liefde naar een kind kijkt, dan zie je ook de kracht die achter het gedrag zit waar je last van hebt. En als je anders kijkt, dan wordt het anders.

Dan zie je niet een kind dat aandacht vraagt, maar een kind dat graag enthousiast iets wil vertellen. Dan zie je niet een kind dat snel afgeleid is, maar een kind dat iets anders heel interessant vindt. Dan zie je niet een kind dat niet stil kan zitten, maar een kind dat energie heeft en het nodig heeft om te bewegen. Dan zie je niet een kind dat jou een last bezorgt met een vieze broek, maar een kind dat zichzelf er ongemakkelijk bij voelt en juist de veiligheid en geborgenheid nodig heeft van de persoonlijke relatie. En mocht je dan iets met mij als ouder willen bespreken waar je tegenaan bent gelopen, iets waar je uit liefde voor het kind graag zou willen dat het anders gaat, dan sta ik volledig tot je beschikking. Dan gaan we er samen uitkomen. Want, dan weet ik ook zeker: we zien hetzelfde kind.