Waarom ouders voor leerkrachten een nachtmerrie kunnen zijn

door | nov 21, 2014 | Blog | 7 reacties

Soms hebben leerkrachten te maken met in hun ogen ‘lastige ouders’. Bijvoorbeeld ouders die hoge verwachtingen hebben van hun kind. Die de leerkracht de schuld geven als het kind onvoldoende presteert en gaan vertellen hoe die dat moet oplossen. Alleen al de gedachte aan een gesprek met zulke ouders kan de spanning doen oplopen. Dat is volstrekt begrijpelijk. En toch is het onhandig. Het brengt een voorspelbare escalatie op gang.

Je pompt je op
Bijvoorbeeld, als de leerkracht in het tienminutengesprek een probleem wil aankaarten. Deze gaat zich dan van tevoren mentaal wapenen tegen het verwachte weerwoord. Omdat het handig lijkt, wordt voor de vorm nog wat positieve punten genoemd. Vervolgens komt alle spanning er in de onontkoombare ‘maar…’ uit. Een goed voorbereid betoog volgt, onderbouwd met feiten. Het wordt stevig doortimmert neergezet. Want deze ouders moeten toch echt overtuigd worden van het feit dat hun hoge verwachtingen niet realistisch zijn…

Je krijgt een kettingreactie
De ouders denken vervolgens: “Jij hebt geen goed beeld van mijn kind” en willen de leerkracht gaan overtuigen van de kwaliteiten van het kind. Daarop reageert de leerkracht met een herhaling van wat er niet goed gaat, omdat die zich niet gehoord voelt. Tot ergernis van de ouders wordt daarbij nog eens nadrukkelijk en overbodig gesteld: “Maar ik heb het beste met uw kind voor.” “Ja”, denken zij, “dat moest er nog eens bijkomen, dat het niet zo is.” En zo wordt de afstand tussen ouders en leerkracht steeds groter.

Waar het mis gaat
Het begint bij de twee aannames van de leerkracht. De eerste aanname is dat het lastige ouders zijn. Dat wordt een selffulfilling prophesy. Deze aanname zorgt er namelijk voor dat het gesprek zo wordt aangepakt dat de ouders inderdaad lastig gaan doen. De tweede aanname is dat de verwachtingen van de ouders te hoog zijn. Op de een of andere manier lijken leerkrachten zich verantwoordelijk te voelen voor deze verwachtingen en de behoefte te hebben om ze bij te stellen. Dat maakt de relatie ongelijkwaardig en de aanpak, meestal onbedoeld, belerend.

Welke gedachten wel helpen
Zoals ik als interim schoolleider al zei: “Er bestaan geen lastige ouders. Er bestaan alleen ouders die zich zorgen maken om hun kind.” Als je vanuit die gedachte klachten van ouders goed onderzoekt, kan je ontdekken waar hun behoeft ligt en voelen zij zich gehoord. Dat alleen al haalt de spanning uit de relatie. Daarnaast is het interessant om ervan uit te gaan dat de hoge verwachtingen van de ouders een reële grond hebben. Vraag er maar eens naar. Wanneer is hun kind op zijn best? Wat zijn dan de omstandigheden? Wat zien zij dan aan het kind? En wat kunnen wij daarvan leren voor de aanpak op school? Omdat je het niet over standpunten en beelden hebt, maar over concrete ervaringen, kan je gezamenlijk een reëel beeld krijgen van het potentieel van het kind. En dan heb je pas echt ‘het beste’ met het kind voor!

Als je als schoolleider graag wilt weten hoe gesprekken met ouders kunnen leiden tot positieve en constructieve samenwerking, download dan mijn e-book: “Samen ontdekken wat het beste werkt – Het effect van waarderende ouder- en leerlinggesprekken”