“Hoe je allergie het systeem in stand houdt”

door | feb 19, 2018 | Blog | 0 Reacties

Een drijfverenprofiel geeft inzicht in mensen hun logica. Vanuit jouw wereldbeeld vind je bepaalde zaken belangrijker dan andere en dat kleurt je handelen. Het bijzondere is dat daarmee je handelen niet altijd logisch is. Want soms doen wij juist dingen die opleveren wat we niet willen. En ons drijfverensysteem houdt dat in stand. Althans, als je nog niet bewust bent van hoe het werkt. Heb je die kennis wel, dan kan je jouw eigen systeem constructief gaan ondermijnen.

De drempel om feedback te geven
De drijfveer die sociale verbanden en harmonie vooropstelt, kom je vaak tegen bij mensen die werken in het onderwijs. Dat is begrijpelijk en passend, want relatie gaat voor prestatie. Het creëren van een fijne sfeer in de klas is een belangrijke basis voor een prettige en effectieve leeromgeving. Daarnaast is men vanuit deze drijfveer erop gericht om anderen te helpen te bereiken wat voor hen belangrijk is. Een Achilleshiel van deze drijfveer, is dat men bang kan zijn om andere mensen te kwetsen, vooral als het gepaard gaat met een stevige allergie op de drijfveer die geneigd is zaken op de spits te drijven. Dan werpt de angst voor conflicten een behoorlijke drempel op om feedback te geven. Ten opzichte van collega’s is die vaak het grootst.

Wat er gebeurt als je de drempel niet neemt
Mensen die bang zijn voor conflicten, hebben de neiging om zaken in te slikken die hen dwars zitten. “Ik zeg er maar even niets van, want dan krijgen we vast ruzie en dat verpest de sfeer zo.” Dat inslikken werkt echter als een ballon: je pompt het op tot je niet meer slikken kan. Het risico bestaat dat het dan een keer tot een uitbarsting komt. “En nu ben ik het zat!” Als alles er dan ongenuanceerd en ongezouten uitkomt, dan krijgt men waar men bang voor was: een conflict. Daar zal men dan van balen en het zien als het bewijs dat feedback niet werkt: “Zie je wel, ik had er ook niets over moeten zeggen.” Echter, juist door alles op te sparen houdt men het systeem in stand. Hoe doorbreek je dat?

Systeem

Hoe je de drempel wel over komt

Mensen die een sterke allergie hebben op conflicten, zijn vaak mensen die een sterk onderbuikgevoel hebben en intuïtief aanvoelen of iets voor hen klopt of niet. Het gaat hen helpen als zij de kracht van deze drijfveer meer gaan waarderen, juist omdat het hen gaat helpen om echte harmonie te bereiken. Want in een samenwerking waarin dingen spelen die met de mantel der liefde worden bedekt, is de harmonie schijn. Wanneer je luistert naar je onderbuikgevoel en direct vertelt wat je dwars zit, dan kan je het klein houden en in het hier en nu. Dat maakt dat feedback juist werkt. Daarnaast helpt het ook om het om te denken: ik zou het juist kwetsend vinden als je mij geen feedback durft te geven! Sterker nog, als je voor mij achter zou houden hoe ik mijn werk beter kan doen en hoe zaken over komen, dan is dat asociaal. Dus als je een ander echt wilt helpen, dan geef je feedback. En vanuit die drijfveer kan je dat doen met oog voor zowel je eigen behoefte als die van de ander.

Zo heeft iedereen wel ergens een systeem draaien wat je graag zou willen doorbreken. Gun je jouw teamleden ook dat inzicht? En ben je benieuwd hoe dat de samenwerking ten goede komt. Kijk dan op de pagina van Waarderend Teamwerk op basis van Drijfveren.

Wil je reageren op deze blog? Laat je reactie dan hieronder achter.

 

Deel deze blog met je netwerk

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

NIEUW – data volgend schooljaar
* 12 september Noordoost-Nederland locatie Landhotel Diever
* 13 september Zuidwest-Nederland locatie Biesboschcentrum Dordrecht
* 9 januari Noordwest-Nederland locatie Fletcher hotel Spaarnwoude
* 10 januari Zuidwest-Nederland locatie Kapellerput in Heeze

 

GRATIS WORKSHOPS:

* 11 maart 2019: Waarderende Oudergesprekken om 20:00 uur in Vlijmen.

* 9 april 2019: Waarderende Functioneringsgesprekken om 20:00 uur in Leiden.