Waarderend Leiderschap brengt leerkrachten tot leren

In april 2024 stonden we met een artikel in het magazine van PO Management – vakblad voor schoolleiders.

Met honing vang je meer vliegen dan met azijn. Een aai over de bol werkt (vaak) beter dan een schop onder de kont. Alles wat aandacht krijgt groeit. Drie verschillende manieren om aan te geven dat een positieve benadering vaak meer effect heeft dan een negatieve insteek. Aart Brezet kan het weten; een positieve benadering is de grondslag voor zijn systematiek van waarderend leiderschap waarmee hij scholen ondersteunt.

Klik hier om het hele artikel te lezen.

 

 

Focus op leren in plaats van presteren

In januari 2024 stonden we met een artikel in het vakblad Schoolfacilities.

“Hoe kan het in het onderwijs en het personeelsbeleid van het onderwijs weer over ‘leren’ gaan?” Dat was de centrale vraag tijdens de sessie van Drives@School op het jaarcongres HRM in het onderwijs op 21 november.
Prestatiedruk in het onderwijs is een probleem dat al een tijdje speelt. Een leerling krijgt wel rond de 100 cijfers per jaar, wat gelijk staat aan 2,5 cijfer per week. Dit is niet de ‘schuld’ van de leerkrachten. Ook de schoolleiding, de onderwijsinspectie en de politiek spelen een rol.

Klik hier om het hele artikel te lezen.

 

 

Hoe de waarderende aanpak auditeren anders benadert

Audits in het kader van kwaliteitszorg hebben van oorsprong een normerend karakter, zoals blijkt uit de volgende definitie: “Een interne audit is een onderzoek binnen een organisatie naar het goed en betrouwbaar functioneren van de organisatie. Tijdens een audit staat het controleren van één proces of meerdere processen op een systematische en gedisciplineerde aanpak centraal. Interne audits zijn een fundamenteel onderdeel van elk managementsysteem. Een goed uitgevoerde audit brengt mogelijke problemen en risico’s bijtijds in beeld voordat er afwijkingen, incidenten of andere ongewenste bewegingen ontstaan.”

De waarderende benadering van audits is radicaal anders. Download hier de White Paper over Waarderend Auditeren.

 

 

 

Als je anders kijkt, wordt het anders

Astrid Oosterom en Aart Brezet

Waarderend inspelen op persoonlijke drijfveren van medewerkers kunnen het werkplezier vergroten, lees het artikel uit het magazine van het Vervangingsfonds (uitgave maart 2018).

Bekijk het hele magazine hier.

 

 

Alles dat je aandacht geeft groeit

Artikel AI 2014

 

Kort overzichtsartikel over Appreciative Inquiry, overgenomen uit het eerste AI Magazine

 

 

Stel dat je een nieuwe school mag beginnen… 
Rita Pierson

In 2015 vroeg de gemeente Amsterdam om voorstellen voor nieuwe scholen. Voorstellen die in de sociale media de meeste stemmen kregen, konden een ronde verder in het selectieproces. Helaas kwamen wij niet door die ronde. Wel was het mooi om eens te dromen: stel dat je een nieuwe school mag beginnen?

 

Lees hier ons voorstel voor De Rita Pierson School voor Waarderend Onderwijs

 

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* Vrijdag 13 september 2024
Locatie: Parkhotel Horst (Limburg)

* Donderdag 19 september 2024
Locatie: Nieuw-Westert in Egmond-Binnen

* Vrijdag 20 september 2024
Locatie: StayOkay in Dordrecht

* Donderdag 26 september 2024
Locatie: De Agnietenberg in Zwolle

 

START DATAProgramma Patronen Herkennen, Waarderen en Veranderen

* Vanaf 3 september 2024, eerste trainingsdag dinsdag 1 oktober 2024
Locatie: Moeke in Rhenen

* Vanaf 10 september 2024, eerste trainingsdag dinsdag 8 oktober 2024
Locatie: Landhotel in Diever

* Vanaf 19 september 2024, eerste trainingsdag donderdag 17 oktober 2024
Locatie: Jacobshoeve in Bakkum

Heb je belangstelling? Laat het ons weten!

Als je nieuwsgierig bent geworden naar de waarderende aanpak en je wilt ontdekken welke waarde het kan hebben voor jouw praktijk, dan mag je via onderstaand formulier aangeven dat je graag een uur lang gratis en vrijblijvend in gesprek wilt met een van onze coaches. We zien en spreken je graag en zijn heel benieuwd naar jouw verlangens!
Ja, ik wil graag een gratis Waarderend Strategiegesprek

Er wordt z.s.m. contact opgenomen om een afspraak te plannen.

dit veld niet invullen s.v.p.