Waarderend Leiderschap brengt leerkrachten tot leren
In april 2024 stonden we met een artikel in het magazine van PO Management – vakblad voor schoolleiders.
Met honing vang je meer vliegen dan met azijn. Een aai over de bol werkt (vaak) beter dan een schop onder de kont. Alles wat aandacht krijgt groeit. Drie verschillende manieren om aan te geven dat een positieve benadering vaak meer effect heeft dan een negatieve insteek. Aart Brezet kan het weten; een positieve benadering is de grondslag voor zijn systematiek van waarderend leiderschap waarmee hij scholen ondersteunt.
Klik hier om het hele artikel te lezen.
Focus op leren in plaats van presteren
In januari 2024 stonden we met een artikel in het vakblad Schoolfacilities.
“Hoe kan het in het onderwijs en het personeelsbeleid van het onderwijs weer over ‘leren’ gaan?” Dat was de centrale vraag tijdens de sessie van Drives@School op het jaarcongres HRM in het onderwijs op 21 november.
Prestatiedruk in het onderwijs is een probleem dat al een tijdje speelt. Een leerling krijgt wel rond de 100 cijfers per jaar, wat gelijk staat aan 2,5 cijfer per week. Dit is niet de ‘schuld’ van de leerkrachten. Ook de schoolleiding, de onderwijsinspectie en de politiek spelen een rol.
Klik hier om het hele artikel te lezen.
Hoe de waarderende aanpak auditeren anders benadert
Audits in het kader van kwaliteitszorg hebben van oorsprong een normerend karakter, zoals blijkt uit de volgende definitie: “Een interne audit is een onderzoek binnen een organisatie naar het goed en betrouwbaar functioneren van de organisatie. Tijdens een audit staat het controleren van één proces of meerdere processen op een systematische en gedisciplineerde aanpak centraal. Interne audits zijn een fundamenteel onderdeel van elk managementsysteem. Een goed uitgevoerde audit brengt mogelijke problemen en risico’s bijtijds in beeld voordat er afwijkingen, incidenten of andere ongewenste bewegingen ontstaan.”
De waarderende benadering van audits is radicaal anders. Download hier de White Paper over Waarderend Auditeren.
Als je anders kijkt, wordt het anders
Waarderend inspelen op persoonlijke drijfveren van medewerkers kunnen het werkplezier vergroten, lees het artikel uit het magazine van het Vervangingsfonds (uitgave maart 2018).
Bekijk het hele magazine hier.
Alles dat je aandacht geeft groeit
Kort overzichtsartikel over Appreciative Inquiry, overgenomen uit het eerste AI Magazine
Stel dat je een nieuwe school mag beginnen…
In 2015 vroeg de gemeente Amsterdam om voorstellen voor nieuwe scholen. Voorstellen die in de sociale media de meeste stemmen kregen, konden een ronde verder in het selectieproces. Helaas kwamen wij niet door die ronde. Wel was het mooi om eens te dromen: stel dat je een nieuwe school mag beginnen?
Lees hier ons voorstel voor De Rita Pierson School voor Waarderend Onderwijs