“Waarom je dromen eerder realiseert als je ze deelt”

door | jan 16, 2018 | Blog | 0 Reacties

Mijn ambitie om de mindset van het onderwijs in Nederland te veranderen van ‘kijken naar tekorten en problemen’ naar ‘kijken naar potentieel en progressie’, heb ik al met velen gedeeld. Dat doe ik met iedere workshop. Het toekomstbeeld dat ik daarbij heb voor Drives@School als bedrijf, heb ik eerst gedeeld met mijn Virtuele Assistent, wat de basis legde voor een enorme groeispurt. Daarom ben ik ook uitermate verheugd dat Andrea van de Rozenberg zich nu als trainer en coach aan Drives@School wil verbinden, zodat ik mijn dromen voor de ontwikkeling van Waarderend Leiderschap en Waarderend Onderwijs met haar mag delen. Zo komt de realisatie nog dichterbij. Het is belangrijk om je dromen te delen en dat licht ik graag toe.

Als je dromen deelt, worden ze concreter

Als je aan anderen vertelt wat je verlangens en ambities zijn, ga je het verwoorden. Al pratende ga je hardop nadenken. Er komen nieuwe ideeën en beelden naar boven en krijg je het steeds meer voor ogen. Wanneer daar enthousiast op gereageerd wordt, krijg je de bevestiging dat je iets waardevols voor ogen hebt. Tegelijkertijd gaan anderen je er kritisch en geïnteresseerd op bevragen. Hoe zie je dat voor je? Hoe wil je dat realiseren? Dat daagt je uit om concreter te worden in je ideeën.

Als je dromen concreter worden, ga je meer kansen herkennen

Als ik mensen laat reflecteren op het pad dat zij hebben bewandeld in hun carrière, dan vertellen ze dat vaak op een manier dat het lijkt alsof het aan toevalligheden aan elkaar hangt. Daarmee doen zij zichzelf te kort. Je pad is het resultaat van de keuzes die je hebt gemaakt in de situaties die zich voordeden en de kansen die je daarin zag. Daarin schuilt ook een belangrijk levenskunst: de kansen herkennen als die zich voordoen. Hoe concreter je beeld, gevoel en woorden zijn bij jouw droom, hoe eerder je de kansen herkent die het dichterbij brengt.

Dromen waarmaken

Als je dromen deelt, ontwikkel je commitment

Als je je wensen en verlangens voor jezelf houdt, dan is het naar de buitenwereld geen enkel punt als het niet lukt om het te realiseren. Dan faal je hooguit in je eigen ogen. Hoe meer je je dromen deelt met anderen, hoe meer je jezelf uitdaagt om het waar te gaan maken. “Put your money where your mouth is”, is daarbij de passende Engelse uitdrukking. Dat maakt het enerzijds ook eng, want wat als het niet lukt? Daarom vraagt het kiezen voor je dromen en het delen ervan ook lef. Uit eigen ervaring kan ik stellen dat uiteindelijk de meest spannende stappen het meeste effect hebben gehad op de realisatie van mijn ambities. Dat waren de concrete besluiten waarin ik mij ging vastleggen op een concrete actie in de goede richting. Een plan is een droom met een deadline, wordt ook wel gesteld. En dat hoort ook een beetje eng te zijn. Als ik nu merk dat ik een besluit spannend vind, dan weet ik dat het een belangrijk besluit is om weer een flinke stap te zetten. Mijn eerdere ervaring met dit soort keuzes geeft dan vertrouwen.

Als je dromen deelt, gaan anderen je helpen

Als je zit met de angst “Maar wat als het niet lukt?”, dan is het heel geruststellend om te weten dat andere mensen jou gaan helpen als je jouw dromen met hen deelt. Dat doen ze soms direct en soms indirect. In directe zin zijn er mensen die je graag van dienst zijn met vragen, tips en concrete hulp. Dat kunnen ze allen als ze weten wat je wilt. Mensen zijn ook meer geneigd om op je verzoeken in te gaan als ze weten wat voor geweldigs je wilt realiseren. We kunnen net zo blij zijn met het dichterbij brengen van andermans droom. Indirect gaan mensen je helpen omdat jij je meer gaat gedragen naar je ideaal. Want als je een concreet beeld hebt van wat je wilt bereiken en besloten hebt om dat te gaan doen, ga je de houding aannemen en acties ondernemen die horen bij de gewenste situatie. De reacties van anderen daarop helpen je verder op weg. En soms kan je dan een andere angst bekruipen: “Wat als het lukt!” Als je dat hebt, dan weet je dat je een grootse droom hebt die het waard is om na te streven. En de hulp die je daarbij krijgt is navenant. Daar mag je op vertrouwen.

Dus, deel je dromen, want dan wordt het meer dan je voor mogelijk had gehouden.