“EHBO: Eerste Hulp bij Betrokken Ouders”

door | nov 3, 2015 | Blog | 1 reactie

De ouder kwam op hoge poten de klas binnen lopen. Sloeg de deur dicht en ging verbaal gelijk vol in de aanval naar de leerkracht: “Jij…”. De ouder stond op ontploffen. Het is een situatie waarin menigeen de behoefte voelt om acuut een grens te trekken. “Op deze manier kan ik niet met u in gesprek gaan”. Volkomen begrijpelijk en terecht. Maar werkt het ook? Er is een aanpak die meer effect heeft. Een aanpak waarmee je het überhaupt had kunnen voorkomen.

Het gelijk van de leerkracht
Bovenstaande situatie was een praktijkcasus waar een leerkracht in een training professionele communicatie mee kwam. Zij sloeg zelf dicht toen zij het meemaakte en wilde weten hoe zij er beter op kon reageren. Hoe kon zij hier een grens in aangeven? En daar vond zij ook genoeg bijval bij. “Ouders zijn tegenwoordig vaak zo veeleisend.” “Zij moesten eens weten hoe het werkt. Ik heb nog meer kinderen in de klas.” De druk die leerkrachten ervaren is heel vervelend en de benadering van sommige ouders is zelfs onbeschoft. Docenten staan volledig in hun recht als zij niet zo behandeld willen worden. Alleen, het helpt je niet om erop te gaan staan.

Daar moet je eerst ruimte voor maken
Degene die de casus uitspeelde liet puur op intuïtie de ouder eerst diens verhaal doen. Laat maar leeglopen die ballon, dacht zij. En dat werkte. Niet alleen omdat gaandeweg de spanning uit de situatie wegebde. Het werkte ook omdat voor haar boodschap nog geen enkele ruimte was, zolang de ander nog ‘vol’ was van diens eigen verhaal. Je moet eerst de ouder leeg laten lopen en daar goed naar luisteren, voordat je als leerkracht gehoor kan vinden voor jouw kant van de zaak. Er moet eerst ruimte voor zijn in iemands hoofd.

Door ruimte te hebben in je mindset
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want voor velen zal de eerste reactie de verdediging of tegenaanval zijn. Dat is logisch, want dat roept een aanval van de ouder ook op. Hoe kan je dan in staat zijn om bij zoiets onverwachts kalm te blijven en de ander eerst te laten vertellen? Door je deze mindset eigen te maken: alles wat anderen tegen jou zeggen, zegt in de eerste plaats alles over henzelf en nog niets over jou. Als je dan nieuwsgierig bent naar wat het wel over jou zegt, ga je vanzelf vragen stellen en reflecties geven om de ander te begrijpen. Laten dat nu bij uitstek de vaardigheden zijn die je nodig hebt om bij boze ouders de ballon leeg te laten lopen.

En dat werkt altijd
Boze ouders beginnen als betrokken ouders die heel graag iets willen of een enorme zorg hebben. En die voelen de spanning toenemen als zij geen gehoor vinden voor hun wensen en behoeften. De nieuwsgierige mindset waarmee je eerst de ander wilt begrijpen, voorkomt dat de spanning toeneemt. Door eerst alle ruimte te bieden voor het verhaal van de ouder, ontstaat er ruimte voor de wensen, grenzen en belangen van de school. Het is een mindset die je iedere dag kan oefenen en die je iedere dag helpt. Ook als leider in het onderwijs. Want dan voorkom je dat een betrokken docent een boze docent wordt die niet meer in staat is om een boze ouder aan het woord te laten.

En dat kan jij ook leren
Wil jij leren om weerstand en spanning weg te nemen en in goede verstandhouding met alle ouders samenwerken te werken? Of gun je het je leerkrachten? Kom dan op 20 november 2015 naar het event ‘Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.”