“De meest geweldige baan en toch een tekort… Hoe dan?”

door | nov 5, 2019 | Blog | 2 reacties

Woensdag 6 november wordt er toch op de meeste scholen gestaakt. Het akkoord van vrijdag kan niet op voldoende draagvlak rekenen. Men mist structurele investeringen om het leerkrachtentekort weg te werken en de werkdruk te verlagen. Het is volkomen terecht dat men verlangt dat leerkrachten in het PO gelijkelijk worden beloond als leerkrachten in het VO met dezelfde kwalificaties. Dat is een kwestie van rechtvaardigheid. Voor de rest is het belangrijk dat men in hele andere zaken gaat investeren om de noodzakelijke verandering op gang te brengen. De aandacht voor het leerkrachtentekort en de werkdruk heeft het probleem namelijk eerder vergroot dan verkleind. Waarderende Leiders verleggen de aandacht naar wat zij juist willen laten groeien en dat zet veel meer zoden aan de dijk.

Werkdrukgelden hebben tekort juist vergoot
De investering om de werkdruk te verlagen hebben een averechts effect gehad. Deze extra gelden die de scholen hebben gekregen, zijn in veel gevallen gestoken in extra formatie. Dat betekent dat het reeds aanwezige tekort alleen maar is vergroot. Scholen die al moeite hadden om de formatie rond te krijgen, vooral in de grote steden, voelen daarvan de grootste pijn. Daarnaast zijn de nog aanwezige vervangingspools in veel gevallen opgedroogd. Dat betekent dat bij de volgende griepgolf de extra leerkrachten als eerste worden ingezet om de gaten te vullen. Het risico bestaat dat het dan gevoeld wordt als toename van de werkdruk, omdat er een faciliteit wordt weggenomen die tot doel had om de werkdruk te verlagen.

Werkdruk is sowieso het verkeerde verhaal
Alles dat je aandacht geeft groeit. Een van de deelnemers aan een workshop gaf aan: “We hadden nooit last van werkdruk, tot dat we er met zijn allen over gingen praten.” Het is ook een totaal onhandige boodschap als je een tekort hebt aan leerkrachten. Waarom zou je kiezen voor een baan als aan alle kanten wordt geroepen dat het niet te doen is? “Omdat het de meeste geweldige baan is die er is!” Dat is wat er van de daken geschreeuwd moet worden. Je levert een fundamentele bijdrage aan de ontwikkeling van hele nieuwe generaties! Je hebt de kans om een onuitwisbare indruk te maken op kinderen! Dat is wat op spandoeken gezet mag worden. Het is een vak met onwijs veel facetten waar je al je competenties in kwijt kan. En waarin je dagelijks kan genieten van zowel grote als kleine stappen die kinderen zetten. Waarom zou je zulk werk überhaupt maar 2 of 3 dagen willen doen?

Lerarentekort

Geef leerkrachten werkplezier in handen
Aandacht voor werkplezier in het onderwijs is heel wat kansrijker om het leerkrachtentekort weg te werken. Daarbij maakt het werkdruk totaal irrelevant. Want als je fantastisch werk hebt, dan is het toch geen enkel probleem als je veel en hard werkt? Zolang je maar zelf keuzes kan maken. Het is belangrijk dat leerkrachten de mogelijkheden krijgen en kunnen benutten om zelf te bepalen hoe zij hun werk uitvoeren. Hoe verder je als leider van de werkvloer af staat, hoe minder je je ermee moet bemoeien. Iets dat zeker voor politici en bestuurders belangrijk is. Wel wordt er dan van je gevraagd om de condities te creëren waaronder de professionals hun vak goed kunnen uitoefenen. Daarnaast is aan schoolleiders de mooie rol gegeven om leerkrachten te laten zien waar zij keuzes hebben en hoe zij hun kwaliteiten optimaal daarin optimaal kunnen benutten.  

Waarderend Leiderschap zorgt daarvoor
Want dat is wat waarderende leiders doen. Die gaan zo in gesprek dat leerkrachten ontdekken wat zij vooral wèl willen. Die ontlokken realistische gevoelens van invloed en competentie, zodat zij zien wat zij in handen hebben om het zelf te realiseren. Die laten mensen verbinding en zingeving ervaren, zodat zij tot in hun vezels voelen dat zij geweldig werk hebben en daar op hun eigen wijze fantastisch invulling aan kunnen geven. Dat is essentieel om mensen te behouden voor het werk. Het leerkrachtentekort heeft namelijk niet alleen met te weinig aanwas te maken. Er zijn ook veel te veel mensen vroegtijdig uit het onderwijs vertrokken. Wat zou er gebeuren als we het aanzien van het vak weer weten te vergroten, vooral door onze eigen blik als eerste te veranderen? Welke verhalen gaan we dan met trots vertellen over ons werk op school. Hoe gaaf zou het zijn als ex-collega’s daardoor weer terug gaan verlangen naar die meest geweldige baan die er is!

Waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe oplossingen
Van de week vertelde een van de leiders die het programma Waarderend Leiderschap in te Onderwijs volgt, dat juist deze leiderschapsstijl heeft geholpen om een probleem in de formatie op te lossen. Op deze school had niemand gereageerd op de vacature voor groep 8 en men kon ook geen tijdelijke vervanger vinden. De situatie is besproken in het team en daarbij is aandacht gegeven aan de wensen en verlangens van de leerkrachten en ruimte gegeven om daar zelf keuzes in te maken. Toen bleek dat er leerkrachten waren die best wel groep 8 wilden doen en dat andere juist weer de plek op wilden vullen die daardoor in een andere groep vrijkwam. Ook wilde een enkeling wel uitbreiding van diens formatie. Deze oplossing kwam volledig uit de groep en dat gaf enorm veel energie en een groot gevoel van trots.

Daarnaast is de focus op ontwikkelen belangrijk
Behoud van leerkrachten door het ontlokken van werkplezier en autonomie is een van de geweldige effecten van Waarderend Leiderschap. Om het leerkrachten tekort op te lossen is het ontwikkelen van leerkrachten ook essentieel. Er zijn nu schoolleiders die een minder functionerende collega niet durven aanspreken, omdat ze bang zijn dat die anders omvalt. Waarderende Leiders doen dat wel, vanuit de overtuiging dat zij geloven dat er een betere leerkracht in de ander zit. Het zou asociaal zijn om dat potentieel niet te benutten. Wat dan heel belangrijk is, is om de focus te verleggen naar wat mensen al wel weten en kunnen. Minder functionerende collega’s zijn dat perspectief vaak kwijtgeraakt door toenemende onzekerheid. Als je de focus verlegt, ontstaat het vertrouwen en verlangen weer om te groeien. Bovendien heeft de grote groep startende collega’s deze vorm van aandacht nodig om zich dat schitterende en veeleisende vak eigen te maken.

Schoolleider zijn is dan ook geweldig!
Een adviseur en voormalig schoolleider die het programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs volgde, vertelde aan het eind van het programma dat zij schoolleider was gebleven als ze deze opleiding eerder had gevolgd. En ook van andere schoolleiders horen wij dat hun werk zoveel leuker is geworden. Behoud van schoolleiders is net zo belangrijk in deze tijd. Wil je weten hoe je van jouw baan en dat van je leerkrachten weer de meest geweldige op aarde kan maken? Kom dan naar een van onze gratis workshops.

Op maandag 11 november zijn wij van 10.30 tot 12.30 in Haarlem met de workshop “Waarderend Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort”. Klik hier voor meer info en om je aan te melden.

Op woensdag 27 november zijn wij van 10.30 tot 12.30 in Eindhoven met de workshop “Minder hard werken, meer resultaat: het effect van waarderende functioneringsgesprekken”. Klik hier voor meer info en om je aan te melden.

Wil je reageren op dit blog? Laat je reactie dan hieronder achter.

Deel deze pagina met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* 12 september Noordoost-Nederland locatie Landhotel Diever (nog 6 plekken)
* 13 september Zuidwest-Nederland locatie Biesboschcentrum Dordrecht (nog 1 plek)
* 9 januari Noordwest-Nederland locatie Fletcher hotel Spaarnwoude
* 10 januari Zuidwest-Nederland locatie Kapellerput in Heeze

 

GRATIS WORKSHOPS:

* 27 november 2019: Waarderende Functioneringsgesprekken om 10:30 uur in Eindhoven

* 13 januari 2020: “Waarderende Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort” om 10:30 uur in Breda