Hoe complimenten niet gezocht worden, maar gevonden

door | mei 1, 2015 | Blog | 0 Reacties

Enige tijd geleden sprak ik een schoolleider die het lovenswaardige voornemen had om iedere dag iemand een compliment te geven. Daarvoor had zij een geeltje aan haar monitor geplakt. Een mooie manier om een nieuwe gewoonte te creëren. Zij vond het evenwel niet altijd makkelijk om het daadwerkelijk te realiseren. Hoe komt dat nu en hoe kan zo’n geweldig voornemen wel gaan werken?

Je bent afhankelijk van wat de ander laat zien
Als je iedere dag iemand een compliment wilt geven, ervoer zij, is het soms zoeken naar de gelegenheid. En dan wordt een compliment ook ‘gezocht’, waarmee het aan effect inboet. Het lijkt een procesdoel: iedere dag iemand een compliment geven. Een procesdoel is een actie die jij jezelf voorneemt, die je onafhankelijk van anderen kan uitvoeren en daarom altijd kan realiseren. Omdat je voor het geven van een compliment evenwel afhankelijk bent van wat anderen laten zien, is het stiekem een resultaatdoel. Je bent er niet zeker van dat je het gaat halen.

Dus geef de ander de kans zich te laten zien
Toch is het een lovenswaardig streven om minimaal één compliment te geven. Wat kan je jezelf dan ten doel stellen om een gewoonte te creëren die echt werkt? Om een compliment te kunnen geven, is het belangrijk dat jij de ander de kans geeft zich te laten zien. Je kan dan het volgende procesdoel stellen: Iedere dag dat ik op school ben, vraag ik minimaal één leerkracht hoe het gaat en voer daar een gesprek over. Dan hoor je waar iemand mee bezig is en hoor je vanzelf iets waar je een compliment over kan maken.

En bevestig wat krachtig is
Ja maar, denk je wellicht, wat als iemand dan een klaagzang gaat afsteken? Dat kan natuurlijk gebeuren. En dat zijn juist de mensen die het compliment het hardste nodig hebben. Het is dan een kwestie van doorvragen op de situatie en goed luisteren naar wat iemand vertelt. Welke actie hoor je die effectief was of waar juist een kracht in schuilt? Stel dat iemand zegt: “Ik vind echt dat ik te veel leerlingen in de klas heb die extra aandacht nodig hebben. Ik vind het heel frustrerend dat ik ze niet kan bieden wat zij nodig hebben.” Dan kan zou je de ander kunnen bevestigen in diens kracht door te stellen: “Je hebt dus goed in beeld wat je met ieder kind wilt bereiken.” Je legt dan de nadruk op iets dat de ander competent maakt. Dat maakt energie los, brengt positiviteit, waardoor de ander beter in staat wordt om te kijken naar wat er wel mogelijk is.

Deel dit bericht met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* Vrijdag 10 januari 2025
Locatie: StayOkay in Soest

* Donderdag 16 januari 2025
Locatie: StayOkay in Dordrecht

 

START DATAProgramma Patronen Herkennen, Waarderen en Veranderen

* Vanaf 3 september 2024, eerste trainingsdag dinsdag 1 oktober 2024
Locatie: Moeke in Rhenen

* Vanaf 10 september 2024, eerste trainingsdag dinsdag 8 oktober 2024
Locatie: Landhotel in Diever

* Vanaf 19 september 2024, eerste trainingsdag donderdag 17 oktober 2024
Locatie: Jacobshoeve in Bakkum

Heb je belangstelling? Laat het ons weten!

Als je nieuwsgierig bent geworden naar de waarderende aanpak en je wilt ontdekken welke waarde het kan hebben voor jouw praktijk, dan mag je via onderstaand formulier aangeven dat je graag een uur lang gratis en vrijblijvend in gesprek wilt met een van onze coaches. We zien en spreken je graag en zijn heel benieuwd naar jouw verlangens!
Ja, ik wil graag een gratis Waarderend Strategiegesprek

Er wordt z.s.m. contact opgenomen om een afspraak te plannen.

dit veld niet invullen s.v.p.