“Hoe ga jij straks de vakantie in?”

door | apr 19, 2016 | Blog | 2 reacties

Alles was in de laatste week nog op zijn pootjes terecht gekomen. Het “Hoe ga jij straks de vakantie in?”laatste gaatje in de formatie was gedicht. Alle bestellingen waren rond voor het nieuwe schooljaar. Er was zelfs bij iedere school een container volgestouwd met oude troep. Kortom, we waren opgeruimd en klaar. Dan kan je toch wel gelijk op vakantie, dacht ik… Dat had je gedacht, dus.

Het was een enerverend jaar
Het jaar waarin ik als interim schoolleider het voorrecht had om een school met twee locaties te leiden was fantastisch, enerverend en onvergetelijk. Met de leerkrachten en collega-leiders hebben we de schouders eronder gezet om orde op zaken te brengen in een prettige sfeer. Dat ging soms gepaard met spanningen, vaak met veel geregel en altijd met heel hard werken. Je hebt zoveel ballen in de lucht te houden. Als alles dan rondkomt, geeft dat veel voldoening.

Je lijf gaat toch protesteren
Het was vrijwel letterlijk: deur dicht en vertrekken. Ik was wel even klaar met het harde werken. Alleen had mijn lichaam dat nog niet zo door. Wel dat het moe was, maar de noodstop werd niet in dank afgenomen. Het begon met opkomende hoofdpijn. Zo-een waarbij je helaas niet kan lezen. Vervolgens kwam de koorts en de misselijkheid. En dat terwijl het buiten in het zuiden van Frankrijk loeiheet was. Bij elkaar waren het zo’n drie dagen in die vakantie dat ik niet ‘bien’ was.

Je wilt er ook even niet aan denken
Natuurlijk was de link met het harde werken en alle spanningen eromheen zo gelegd. Dus logischer wijs probeer je gedachten over het komende schooljaar even te mijden. Je hebt vakantie! Daar moet je van genieten en lekker uitrusten. Maar niet denken over de school, is als niet denken aan die roze olifant. Je doet het toch.

Dat moet toch anders kunnen
Dacht ik, toen ik begon met Drives@School. Dan is het mooi als een idee en een gelegenheid bij elkaar komen. Ik ontmoette een schoolleider die hoognodig het schooljaar goed moest afsluiten voordat zij op vakantie ging. Zij kreeg een dag mijn volle aandacht om haar hoofd leeg te maken, haar drijfveren en successen te onderzoeken, haar wens in beeld te brengen en de eerste stappen na de vakantie voor ogen te hebben. Na deze VIP-dag ging zij met hernieuwde energie de vakantie in, was zij de ballast van het schooljaar volledig kwijt en had zij een fantastische vakantie. Achteraf had ik ook wel zo’n dag willen hebben.

Dit jaar in de vorm van een Mini retraite
Dit jaar gaan we hetzelfde eens anders doen. Hetzelfde omdat het waarderend onderzoeken van het afgelopen schooljaar je op en geweldige manier plezier en perspectief biedt. Anders omdat mensen in het onderwijs hun ervaringen graag met anderen delen. We gaan de kracht van de groep gebruiken en de rust van de natuur. Op de eerste twee dagen van de zomervakantie, 11 en 12 juli, organiseren wij daarom een Mini retraite. Samen met maximaal tien andere leiders uit het onderwijs kan je de beste start van je vakantie meemaken.

Hoe wil jij de vakantie in? Ik ben nieuwsgierig. Je mag het vertellen als reactie op deze blog.

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* 12 september Noordoost-Nederland locatie Landhotel Diever (nog 6 plekken)
* 13 september Zuidwest-Nederland locatie Biesboschcentrum Dordrecht (nog 1 plek)
* 9 januari Noordwest-Nederland locatie Fletcher hotel Spaarnwoude
* 10 januari Zuidwest-Nederland locatie Kapellerput in Heeze

 

GRATIS WORKSHOPS:

* 27 november 2019: Waarderende Functioneringsgesprekken om 10:30 uur in Eindhoven

* 13 januari 2020: “Waarderende Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort” om 10:30 uur in Breda