Hoe je onderpresteerders herkent

door | nov 28, 2014 | Blog | 0 Reacties

Inleiding
Het is de opdracht van het onderwijs om het beste in kinderen naar boven te halen. Het is daarin een uitdaging om hun werkelijke potentieel te kennen. Een nodig aantal kinderen houdt dit potentieel namelijk verborgen en presteert onder hun kunnen. Het is essentieel om deze kinderen te herkennen en hen aan te moedigen om te laten zien wat zij kunnen ontwikkelen.

Uitzondering bevestigt de regel?
Talent blijft nooit helemaal verborgen. Er zijn momenten waarop kinderen het niet kunnen laten om het te tonen. Vaak zijn dat momenten van heimelijk plezier en onbevangenheid. Bij kinderen die onderpresteren kan je verwachten dat zij af en toe uitzonderlijke prestaties laten zien. Helaas bestaat de neiging om de uitzondering te zien als de bevestiging dat het kind het in de regel niet kan.

Uitzondering bevestigt het potentieel!
Wat je niet in huis hebt, kan je niet laten zien. Een uitzonderlijke prestatie geeft dus juist aan wat het kind in de regel zou kunnen. Als leerkrachten en docenten meer aandacht besteden aan deze pareltjes en met het kind onderzoeken hoe het gelukt is, wordt eerder zichtbaar waar het talent zit en wat werkt om het potentieel tot bloei te laten komen.

Ouders kunnen helpen om het te zien
Soms laten kinderen het ook niet zien op school. Sociale normen in de groep, een gebrekkige klik met de leerkracht, pestgedrag en prestatiedruk kunnen het kind uitnodigen om te duiken en zich niet te laten zien. Als kinderen thuis meer zichzelf zijn, zal daar hun talent eerder zichtbaar zijn. Daarom is het zo belangrijk om ouders te vragen wanneer hun kind op zijn best is. Wat voor uitzonderlijke prestaties zien zij? Wat gebeurt er dan dat zo waardevol is? Tevens is het van belang om de signalen van ouders goed te onderzoeken als zij het idee hebben dat hun kind niet naar vermogen presteert. Hun ervaringen met het kind zijn een te rijke bron om onaangeboord te laten. Samen met ouders kan je de kinderen laten schitteren!

Wil jij ook weten hoe je met ouders het potentieel van kinderen kunt onderzoeken? Kom dan naar het event: Waarderende Oudergesprekken, samen het beste voor het kind. Kan je zelf niet? Het is ook heel waardevol voor je IB-er en/of één van je leerkrachten. Bij iedere inschrijving kan je sowieso iemand meenemen tegen een interessant introducee-tarief.

Deel dit bericht met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

NIEUW – data volgend schooljaar
* 12 september Noordoost-Nederland locatie Landhotel Diever
* 13 september Zuidwest-Nederland locatie Biesboschcentrum Dordrecht
* 9 januari Noordwest-Nederland locatie Fletcher hotel Spaarnwoude
* 10 januari Zuidwest-Nederland locatie Kapellerput in Heeze

 

GRATIS WORKSHOPS:

* 11 maart 2019: Waarderende Oudergesprekken om 20:00 uur in Vlijmen.

* 9 april 2019: Waarderende Functioneringsgesprekken om 20:00 uur in Leiden.