Hoe je onderpresteerders herkent

door | nov 28, 2014 | Blog | 0 Reacties

Het is de opdracht van het onderwijs om het beste in kinderen naar boven te halen. Het is daarin een uitdaging om hun werkelijke potentieel te kennen. Een nodig aantal kinderen houdt dit potentieel namelijk verborgen en presteert onder hun kunnen. Het is essentieel om deze kinderen te herkennen en hen aan te moedigen om te laten zien wat zij kunnen ontwikkelen.

Uitzondering bevestigt de regel?
Talent blijft nooit helemaal verborgen. Er zijn momenten waarop kinderen het niet kunnen laten om het te tonen. Vaak zijn dat momenten van heimelijk plezier en onbevangenheid. Bij kinderen die onderpresteren kan je verwachten dat zij af en toe uitzonderlijke prestaties laten zien. Helaas bestaat de neiging om de uitzondering te zien als de bevestiging dat het kind het in de regel niet kan.

Uitzondering bevestigt het potentieel!
Wat je niet in huis hebt, kan je niet laten zien. Een uitzonderlijke prestatie geeft dus juist aan wat het kind in de regel zou kunnen. Als leerkrachten en docenten meer aandacht besteden aan deze pareltjes en met het kind onderzoeken hoe het gelukt is, wordt eerder zichtbaar waar het talent zit en wat werkt om het potentieel tot bloei te laten komen.

Ouders kunnen helpen om het te zien
Soms laten kinderen het ook niet zien op school. Sociale normen in de groep, een gebrekkige klik met de leerkracht, pestgedrag en prestatiedruk kunnen het kind uitnodigen om te duiken en zich niet te laten zien. Als kinderen thuis meer zichzelf zijn, zal daar hun talent eerder zichtbaar zijn. Daarom is het zo belangrijk om ouders te vragen wanneer hun kind op zijn best is. Wat voor uitzonderlijke prestaties zien zij? Wat gebeurt er dan dat zo waardevol is? Tevens is het van belang om de signalen van ouders goed te onderzoeken als zij het idee hebben dat hun kind niet naar vermogen presteert. Hun ervaringen met het kind zijn een te rijke bron om onaangeboord te laten. Samen met ouders kan je de kinderen laten schitteren!

Wil jij ook weten hoe je met ouders het potentieel van kinderen kunt onderzoeken? Kijk dan eens naar het schoolprogramma over Waarderende Oudergesprekken.