“Kijktip voor de kerstvakantie: Brammetje Baas”

door | dec 15, 2015 | Blog | 0 Reacties

De kerstvakantie is altijd een mooie periode om eens lekker een film te kijken. En als je dat toch gaat doen, dan is het fijn om een hele leuke film te kijken waar je stiekem nog wat van opsteekt. Met veel plezier beveel ik je de film ‘Brammetje Baas’ aan.

“De energieke Brammetje is zes jaar en kan een heleboel dingen heel goed. Hij kan al AVI 2 lezen, drummen op de tafel, hoger springen dan zijn vader (op de trampoline) en wel drie meisjes op de kar over het schoolplein trekken. Er is eigenlijk maar één ding dat Brammetje helemaal niet goed kan, en dat is stil zitten. Brammetje Baas denkt veel na over de wereld om hem heen. Hij heeft ontzettend veel zin om naar groep drie te gaan. Maar dan komt hij bij de strenge meester Vis in de klas. De ouderwetse meester Vis heeft geen oog voor de binnenwereld van het bewegelijke ongeconcentreerde jongetje en zet alles op alles om Brammetje in de pas te laten lopen. De ouders van Brammetje worstelen met de vraag in hoeverre zij van hun zoontje moeten verlangen dat hij zich aanpast zonder doodongelukkig te worden.”

Klik hier voor het bekijken van de trailer

Waarom is het belangrijk om deze film te zien?

• Je kan de wereld op school eens bekijken vanuit het gezichtspunt van een type kind waar er meer van zijn op school en die door veel leerkrachten als lastig wordt ervaren: een drukke beelddenker. Als je die beter begrijpt, kan je hun talent benutten.
  • Deze kinderen doen altijd hun best, ook al lijkt het soms niet zo. Je kan er anders naar leren kijken, zoals de vervangende leerkracht in de film dat doet. Of vanuit het perspectief van het boek van Bethold Gunster van Omdenken: Lastige kinderen? Heb jij even geluk!
  • Je ziet de spanning tussen de ouders, de school en wat er uiteindelijk werkt om daar constructief mee om te gaan. Het laat zien hoe belangrijk het is om in het partnerschap goed naar hen te luisteren en hun ervaringen serieus te nemen.
  • Kortom een “feel good movie” waarvan het geweldig is als je het goede gevoel na de kerstvakantie mee kan nemen naar school.

Ik zou het geweldig vinden als je na het zien van de film je ervaring deelt onder deze blog op de website.