Maar wat als ouders echt niet willen luisteren?

door | mrt 11, 2015 | Blog | 3 reacties

“Het wordt tijd dat u eens naar de professionals gaat luisteren.” Zei de IB-er tegen de ouders die al drie jaar lang haar adviezen naast zich neer legden. De frustratie zat hoog. Er moest een statement gemaakt worden. Zo kon het niet langer. De IB-er wilde liever een conflict, dan nog langer doorgaan op een heilloze weg.

Je voelt je niet serieus genomen
Heb jij ook wel eens zulke ouders in je school? Die je maar niet kan overtuigen van wat het beste is voor het kind? Dat is frustrerend. Je ben zo sterk betrokken bij de leerling dat je graag wilt dat het eens tot de ouders doordringt. Als zij dan niet willen luisteren voel je je niet serieus genomen. Wat moet je dan nog?

Gespiegelde relatie
Als jij dat gevoel hebt in de relatie met ouders, dan is de kans heel groot dat zij precies hetzelfde ervaren bij jou. Dergelijke processen en gevoelens worden doorgaans gespiegeld. Dus in plaats van jezelf de vraag te stellen hoe jij tot hen door kan dringen, kan je je ook afvragen: heb ík eigenlijk wel echt goed naar hen geluisterd?

Gevangen in een weerstandswedloop
Waarschijnlijk ben je terecht gekomen in een weerstandswedloop. Waar dat precies begonnen is, is niet relevant. Belangrijker is het besef dat mensen weerstand met weerstand beantwoorden. Dat zijn reacties als: de ander overtuigen, jezelf herhalen en de ander negeren. Het is alles behalve luisteren. En dat is nu net hetgeen waar mensen met weerstand behoefte aan hebben: gehoord worden.

Het initiatief bij de professional
Veel interessanter is wie de wedloop van weerstand gaat doorbreken. Wat mij betreft is dat altijd de onderwijsprofessional. Hoe betrokken die ook is, je mag verwachten dat die beter in staat is om enige afstand in te nemen en de eigen emoties te reguleren. Dus als ouders echt niet willen luisteren, stel dan vragen. Blijf niet aan de oppervlakte, maar ga de diepte in. En geef terug wat je van hun verhaal begrijpt. Het zou zomaar eens het keerpunt in jullie samenwerkingsrelatie kunnen zijn.

Wil je als leerkracht, docent, IB-er of leider in het onderwijs graag weten hoe je tot positieve en constructieve samenwerking met ouders komt, download dan mijn e-book “Samen ontdekken wat het beste werkt – Het effect van waarderende ouder- en leerlinggesprekken”

Deel dit bericht met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* Donderdag 19 september 2024
Locatie: Nieuw-Westert in Egmond-Binnen

* Vrijdag 20 september 2024
Locatie: StayOkay in Dordrecht

* Donderdag 26 september 2024
Locatie: De Agnietenberg in Zwolle

 

START DATAProgramma Patronen Herkennen, Waarderen en Veranderen

* Vanaf 3 september 2024, eerste trainingsdag dinsdag 1 oktober 2024
Locatie: Moeke in Rhenen

* Vanaf 10 september 2024, eerste trainingsdag dinsdag 8 oktober 2024
Locatie: Landhotel in Diever

* Vanaf 19 september 2024, eerste trainingsdag donderdag 17 oktober 2024
Locatie: Jacobshoeve in Bakkum

Heb je belangstelling? Laat het ons weten!

Als je nieuwsgierig bent geworden naar de waarderende aanpak en je wilt ontdekken welke waarde het kan hebben voor jouw praktijk, dan mag je via onderstaand formulier aangeven dat je graag een uur lang gratis en vrijblijvend in gesprek wilt met een van onze coaches. We zien en spreken je graag en zijn heel benieuwd naar jouw verlangens!
Ja, ik wil graag een gratis Waarderend Strategiegesprek

Er wordt z.s.m. contact opgenomen om een afspraak te plannen.

dit veld niet invullen s.v.p.