Maar wat als ouders echt niet willen luisteren?
“Het wordt tijd dat u eens naar de professionals gaat luisteren.” Zei de IB-er tegen de ouders die al drie jaar lang haar adviezen naast zich neer legden. De frustratie zat hoog. Er moest een statement gemaakt worden. Zo kon het niet langer. De IB-er wilde liever een conflict, dan nog langer doorgaan op een heilloze weg.
Je voelt je niet serieus genomen
Heb jij ook wel eens zulke ouders in je school? Die je maar niet kan overtuigen van wat het beste is voor het kind? Dat is frustrerend. Je ben zo sterk betrokken bij de leerling dat je graag wilt dat het eens tot de ouders doordringt. Als zij dan niet willen luisteren voel je je niet serieus genomen. Wat moet je dan nog?
Gespiegelde relatie
Als jij dat gevoel hebt in de relatie met ouders, dan is de kans heel groot dat zij precies hetzelfde ervaren bij jou. Dergelijke processen en gevoelens worden doorgaans gespiegeld. Dus in plaats van jezelf de vraag te stellen hoe jij tot hen door kan dringen, kan je je ook afvragen: heb ík eigenlijk wel echt goed naar hen geluisterd?
Gevangen in een weerstandswedloop
Waarschijnlijk ben je terecht gekomen in een weerstandswedloop. Waar dat precies begonnen is, is niet relevant. Belangrijker is het besef dat mensen weerstand met weerstand beantwoorden. Dat zijn reacties als: de ander overtuigen, jezelf herhalen en de ander negeren. Het is alles behalve luisteren. En dat is nu net hetgeen waar mensen met weerstand behoefte aan hebben: gehoord worden.
Het initiatief bij de professional
Veel interessanter is wie de wedloop van weerstand gaat doorbreken. Wat mij betreft is dat altijd de onderwijsprofessional. Hoe betrokken die ook is, je mag verwachten dat die beter in staat is om enige afstand in te nemen en de eigen emoties te reguleren. Dus als ouders echt niet willen luisteren, stel dan vragen. Blijf niet aan de oppervlakte, maar ga de diepte in. En geef terug wat je van hun verhaal begrijpt. Het zou zomaar eens het keerpunt in jullie samenwerkingsrelatie kunnen zijn.
Wil je als leerkracht, docent, IB-er of leider in het onderwijs graag weten hoe je tot positieve en constructieve samenwerking met ouders komt, download dan mijn e-book “Samen ontdekken wat het beste werkt – Het effect van waarderende ouder- en leerlinggesprekken”
Deel dit bericht met je netwerk:
mooi gesproken. Oplossingsgericht werken draait ook om zeer actief luisteren . Dit is voor mij weer even realiseren hoe belangeijk luisteren is. Dank
Wat in mijn optiek heel belangrijk is de tijdspanne waarin naar het advies wordt toegewerkt. Als je als school/ docent/begeleider tijdens de onderwijs carrière van de leerling veelvuldig contact hebt en goed naar elkaar luistert voorkom je vaak weerstand op het moment dat het op een advies aankomt. Start je de relatie tussen jou als professional en de ouders in de weerstandsmodus en lukt het niet om daar verandering in te brengen ondanks continu te verwijzen naar het wederzijds belang, namelijk de leerling, dan ontstaat er nooit voldoende vertrouwen in een advies en doe je er naar mijn mening beter aan de ouders en daarmee helaas ook het kind te verwijzen naar een andere school, daar dit beter voor beide partijen zal zijn. Uiteraard is dit wel afhankelijk van het soort advies, maar wat ik met name aan wil geven is het belang van de relatie tussen ouders en school waar van af het begin aan gewerkt moet worden.
Een goed contact tussen “school” en ouder, met wederzijds respect, inclusief goed naar elkaar luisteren, is essentieel. Valkuil voor professionals in onderwijs en zorg wil nog wel eens zijn, dat de ouder niet altijd wordt gezien als ervaringsdeskundige van zijn/haar eigen kind. Mijn ervaring is, dat het min of meer dwingend opleggen van oplossingen aan ouders eerder averechts werkt, dan dat het leidt tot duurzame vervolgtrajecten. Ouders weten vaak goed aan te geven wat bv thuis of op de sportclub wel lukt of niet goed werkt. Het is aan de professional om daar op in te zoomen en oog en oor voor te hebben. In hetgeen Aart Brezet hier heeft benoemd herken ik veel van dat wat de Stichting Actief Ouderschap (www.actiefouderschap.nl) belicht: zie ouders niet als lastig of ondeskundig, maar betrek ze als deskundige bij schoolse zaken, nog voordat er problemen in beeld zijn.