Masterclass “Hoe ontlok ik eigenaarschap als Waarderend Leider?” op 5 april in Soesterberg

Schrijf je direct in:

Ja, ik schrijf me in voor de Masterclass op 5 april in Soesterberg

dit veld niet invullen s.v.p.

Eigenaarschap is een thema dat de laatste paar jaar steeds meer een verlangen verwoordt van wat leiders in het onderwijs graag willen zien bij hun leerkrachten of docenten. Daarnaast willen we het in toenemend mate zien bij kinderen, dat zij eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Het bijzondere van eigenaarschap is dat je het niet kan geven, want het is er al. Kinderen, leerkrachten en leiders kiezen allemaal zelf waar zij hun aandacht op richten en hun energie in steken. Eigenaarschap wordt pas een issue, als we het idee hebben dat er niets te kiezen is, want dan voelen wij ons onmachtig. Een Waarderend Leider verstaat de kunst van het ontlokken van eigenaarschap door het verleggen van de focus naar waar je invloed in hebt en door het bieden of laten zien van keuzes. 

Er zijn mensen waarbij ons dat prima afgaat. En er zijn mensen waarbij de praktijk weerbarstig is. Medewerkers waarbij we nog geen ingang ontdekt hebben. Soms vraag je je af: wat drijft hen? Meestal is dat bij leerkrachten of docenten die in hun logica en hun manier van kijken naar de wereld anders in elkaar zitten dan wijzelf. Of misschien botst het wel omdat iemand juist heel sterk op ons lijkt. Al met al: als je eigenaarschap wilt ontlokken is inzicht in drijfveren heel nuttig, te beginnen met het inzicht in je eigen drijfveren. (Als je nog eens wilt lezen waarom dat voor jou belangrijk is: https://drivesatschool.nl/inzicht-drijfveren-leider-belangrijk/)

Tijdens deze masterclass gaan we inzoomen op de verschillende manieren waarop men vanuit de 6 verschillende drijfveren naar eigenaarschap kan kijken. Waar wil je eigenaar van zijn? Wat heb je dan nodig? Om dat te kunnen volgen is het belangrijk dat je zelf een Management Drives profiel hebt en bekend bent met de achterliggende theorie. Dat geldt reeds voor diverse gecertificeerde Waarderend Leiders. Mocht dat niet zo zijn, dan kan je vooraf de vragenlijst maken en wordt deze kosteloos teruggekoppeld.  

Verder gaan we tijdens de masterclass kijken naar jou potentieel in het ontlokken van eigenaarschap en gaan we op zoek naar wat je idealiter op jouw school zou willen zien. Daarnaast gaan we oefenen met casuïstiek. Jij mag jouw ‘meest uitdagende medewerker’ als casus inbrengen. We gaan verkennen wat deze persoon mogelijk drijft en we gaan met elkaar proberen om eigenaarschap te ontlokken. Daarbij mag je ook zelf in de schoenen van je medewerker staan, zodat je deze beter gaat begrijpen.  

Wat levert deze Masterclass je uiteindelijk op?

Je frist je kennis en kunde in Waarderend Leiderschap weer op en je hebt hopelijk oude bekenden en nieuwe inspirerende collega’s ontmoet. Als daarna in de praktijk eigenaarschap weer een issue blijkt, herken je veel sneller waar het bij de betreffende persoon om draait. Je weet met je vragen en conclusies scherp te krijgen wat de ander drijft en die is daardoor weer in staat om professionele keuzes te maken. En dat levert jou dan weer tijd en energie op. 

Praktische details:

Datum: 5 april
Waar: Soesterberg, Kontakt der Kontinenten 
Investering voor deze Masterclass: € 425, inclusief BTW.  
Als je nog geen Management Drives profiel hebt, dan komt daar € 200,- inclusief BTW bij, inclusief kosteloze terugkoppeling. 

Ja, ik schrijf me in voor de Masterclass op 5 april in Soesterberg

dit veld niet invullen s.v.p.

Aart Brezet

Waarom doen wij dit?

Aart Brezet en Andrea van de Rozenberg hebben het in hun vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hen aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Dat is voor iedereen energieverspillend en in het slechtste geval ten koste gaat van de ontwikkeling van de leerlingen.

Het is hun ambitie om in het onderwijs dit deficiëntie-denken (het kijken naar wat er niet is) structureel te vervangen door denken in potentieel en progressie. Samen met scholen komen zij tot concrete en structurele toepassingen van Waarderend Onderzoeken in leiderschap, samenwerking en onderwijs. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.

Ja, ik schrijf me in voor de Masterclass op 5 april in Soesterberg

dit veld niet invullen s.v.p.

Deel deze pagina met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* Donderdag 19 januari 2023
Locatie: Nieuw Westert in Egmond-Binnen

* Vrijdag 20 januari 2023
Locatie: Landhotel in Diever

WORKSHOPS:

* 9 maart 2023: “Minder hard werken, meer resultaat: het effect van Waarderend Leiderschap op werkdruk” om 14:00 uur in onze eigen online meeting room.

* 17 april 2023: “Waarderend Leiderschap: Zo sturen dat mensen hun autonomie benutten” om 10:00 uur in onze eigen online meeting room.