Onze diensten

Drives@School biedt een totaalprogramma. Daarin wordt vanuit diverse invalshoeken systematisch gewerkt aan het keren van negativiteit op school, met het totaal tegenovergestelde resultaat als eind doel: een school waarin iedereen schittert omdat progressie- en potentieelgericht kijken, denken en handelen de modus is. En het mooie is, je leert het zelf te doen.

Op zes gebieden zijn concrete toepassingen ontwikkeld die gebaseerd zijn op het gedachtegoed van Waarderend Onderzoeken (Appreciative Inquiry), aangevuld met waardevolle inzichten en technieken uit Progressiegericht Werken, Motiverende Gespreksvoering en Management Drives.

Waarderend Leiderschap voor leiders in het onderwijs
Voor wie: voor de leider die soms worstelt met negatief ingestelde leerkrachten en die hen wil laten schitteren, zodat zij de kinderen kunnen laten schitteren. Leiders die dat niet meer aan het toeval willen overlaten, maar die dat structureel bij alle leerkrachten willen beïnvloeden.
Resultaat: na dit programma voer je op een manier gesprekken met leerkrachten die er voor zorgen dat zij inzicht krijgen in hun eigen mogelijkheden om te groeien en dat zelf met energie en plezier ontplooien. Je zet een vliegwiel van ontwikkeling in gang, waarvan je niet wist dat het zo gemakkelijk kon zijn.
Voor meer informatie, klik hier.

Waarderend Teamwerk
Voor wie: voor de leider die soms worstelt met negativiteit in het team en die wil dat men het beste in elkaar ziet en naar bovenhaalt. Leiders die een cultuur op school willen waarin leerkrachten hun nek uitsteken om kansen te pakken, elkaar positief feedback geven en naar buiten toe als geheel sprankelen.
Resultaat: na dit programma heb je inzicht in jouw eigen drijfveren en die van jouw team. Je gebruikt dit om het beste uit de onderlinge samenwerking te halen. Je hebt interventies gedaan die de sfeer gekeerd hebben en geleerd hoe je systematisch kan blijven werken aan de ontwikkeling van het team als een geheel.
Voor meer informatie, klik hier.

Waarderende Oudergesprekken
Voor wie: voor de leider die aanloopt tegen negatieve relaties tussen ouders en leerkrachten en die graag wil dat er een goede samenwerking tussen hen ontstaat. Voor de schoolleider die gelooft dat zij elkaars deskundigheid kunnen benutten om de beste bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de kinderen.
Resultaat: na dit programma worden structureel andere gesprekken gevoerd met ouders. Leerkrachten voeren deze gesprekken ook op een andere manier, zodat zij met iedere ouder tot een goede samenwerkingsrelatie kunnen komen. Er ligt een structuur die deze samenwerking borgt.
Voor meer informatie, klik hier

Waarderende Beleidscyclus
Voor wie: voor leiders in het onderwijs die er tegenaan lopen dat beleid vooral op papier staat en in de praktijk moeizaam realiteit wordt. Voor leiders die samen met leerkrachten, ouders en samenwerkingspartners praktisch willen blijven bouwen aan de school van de toekomst, steen voor steen.
Resultaat: na dit programma heb je een beeld van de school van de toekomst dat iedereen energie geeft en wil realiseren. Je hanteert een praktische aanpak waarmee je structureel en stap voor stap het team stimuleert en motiveert in de realisatie ervan.

Waarderend Onderwijs
Voor wie: voor de schoolleider die ziet dat leerkrachten soms worstelen met hun handelingsverlegenheid omdat zij alleen maar zien wat niet werkt bij een kind. Voor schoolleiders die geloven dat je altijd handelingsbekwaam kunt worden als je de kracht, het potentieel en de motivatie van kinderen onderzoekt en benut.
Resultaat: na dit programma zijn leerkrachten in staat om de principes en stappen van waarderend onderzoeken toe te passen in de klas en het onderwijs. Handelingsgericht en opbrengstgericht werken wordt leuk. Successen en ervaringen worden gedeeld, waardoor in no time binnen de bestaande kaders een rijkdom aan nieuwe werkwijzen ontstaat die de kinderen laat schitteren.

Waarderend Profileren
Voor wie: voor de leider die last heeft van het negatieve imago van de school. Voor leiders die geloven dat je het waar gaat maken als je de school op de best mogelijke manier voor het voetlicht gaat brengen.
Resultaat: na dit programma heb je van klagende ouders ambassadeurs gemaakt. De website van de school beschrijft het beeld van de school op zijn best , in een taal die aanhaakt bij waar het ouders om gaat. De nieuwe profilering geeft nieuwe energie aan jouw team. Zij geloven erin en gaan het waarmaken.
Voor meer informatie, mail naar info@drivesatschool.nl

Wil je weten waarom juist Aart en Andrea jou dit kunnen leren, lees dan meer over hen bij “Over ons team”.

ASK ME ANYTHING-vragenuurtje

* Vrijdag 15 december om 14:00 uur > Vraag Aart Brezet alles over de Waarderende aanpak in het onderwijs. Meld je aan via deze link.

* Donderdag 18 januari 2024
Locaties: Het Ruiterhuys in Castricum en Nieuw Westert in Egmond-Binnen