Onze klanten

Veel leiders in het onderwijs lopen aan tegen negativiteit op hun scholen.
Dat is volstrekt normaal, maar toch is het op te lossen.

Schoolleiders en schoolbesturen lopen er regelmatig tegenaan dat de meeste aandacht uitgaat naar wat niet goed gaat. Dat is heel menselijk. Het is gemakkelijk om te zien wat er allemaal mis is bij een kind, je collega, het team, de schoolleiding en de organisatie. We zien heel goed waar anderen tekort schieten. Dit demotiveert evenwel enorm, maakt ons moe en kan ons in een negatieve spiraal brengen. Daarmee doen wij onszelf en anderen tekort. Ik help schoolleiders en –besturen hoe zij systematisch de aandacht kunnen verleggen naar kansen, progressie, kwaliteiten en drijfveren. Als zij dat doen, gaan ontwikkelingen veel sneller. Positieve emoties laten ons makkelijker leren. Plezier en geluk laat mensen beter presteren.

Veel schoolleiders besteden aandacht aan de klachten en problemen, maar merken dat er alleen maar klachten en problemen bij komen. Anderen willen klachten negeren en merken dat de weerstand alleen maar groeit. De kunst is om achter de problemen de wens te ontdekken: wat willen wij wel? Waar willen wij meer van? Door vervolgens systematisch te onderzoeken wat hoogtepunten ons daarover kunnen leren, gaan leerkrachten en leerlingen schitteren. Door dit in alle systemen van de organisatie in te bedden en iedereen te besmetten met het aanstekelijke virus van Waarderend Onderzoeken, ontwikkelen zich scholen die bloeien en boeien: Schitterende Scholen!

Drives@School leert leiders in het onderwijs hoe zij met Waarderend Leiderschap scholen kunnen laten schitteren.
Waar herken jij je in?

Ik wil weer de sprankeling zien in de ogen van mijn leerkrachten.
Als schoolleider kom ik ze tegen in mijn school, die leerkracht die niet meer met plezier haar werk doet. Die vermoeid lijkt van alles wat op haar bord ligt. Zij heeft het vooral over al die zaken die moeten, waar zij geen invloed op heeft. Langzaamaan zie ik het vuur doven en dat wil ik niet. Ooit had zij die passie en als ik goed kijk zie ik daar soms nog wel eens wat van. Hoe kan ik dat toch weer aanboren, zodat zij weer gaat stralen?

Ik wil goede samenwerking en sfeer in mijn team, dat zij samen de schouders eronder zetten om de school beter te maken.
Soms lijkt het wel of er niets goed gaat bij ons op school, vooral als ik af moet gaan op de klachten van mijn leerkrachten. Ze klagen over het ministerie, het bestuur, de inspectie, mij en elkaar. En daarvoor zoeken zij bevestiging bij elkaar waardoor het alleen maar erger wordt. Ik zou zo graag willen dat zij ook eens anders naar de situatie kunnen kijken. Dat zij eens zien welke stappen wij al gemaakt hebben. En dat zij successen gaan delen, elkaars kwaliteiten gaan zien en meer gaan benutten. Hoe mooi zou het zijn als de energie weer gaat stromen en zij samen de schouders eronder zetten? Maar hoe kantel ik dat proces?

Ik wil een goede samenwerking met ouders. Dat zij op verjaardagen en het schoolplein positief over ons praten.
Lastige ouders, daar hebben wij er veel van bij ons op school. Althans, daar lijkt het op als ik hoor hoe er over hen gepraat wordt. Eerlijk gezegd denk ik zelf dat veel ouders zich gewoon zorgen maken over hun kind en daar eens op een andere manier over in gesprek willen met een leerkracht. Soms lijkt het wel of in die gesprekken ouders en leerkrachten het slechtste in elkaar naar boven halen. Dat moet toch anders kunnen? Zou het niet mooi zijn als zij met elkaar in gesprek gaan; ouders als deskundige over hun eigen kind en de leerkracht als deskundige over het onderwijs? Wat zou het geweldig zijn als ouders en leerkrachten elkaar aanvullen, het potentieel van de kinderen zien en samen aan progressie werken! Hoe krijg ik dat nu voor elkaar, structureel en systematisch?

Ik wil dat de kinderen met plezier leren en presteren. Ik wil dat ze schitteren in passie en prestatie.
Ik weet het, als er iets logisch is in het onderwijs, dan is dat het wel. Als wij ergens gemeenschappelijke grond vinden, dan is dat in de wil om te doen wat het beste voor de kinderen is. Maar als ik naar de resultaten kijk en naar de kinderen, dan vraag ik mij af hoe goed wij daarin slagen. Iedereen op school werkt hard, keihard. Misschien wel te hard. Natuurlijk zijn wij bezig met handelingsgericht werken, maar voor sommige leerkrachten lijkt dat meer een administratieve last te zijn en dan een middel. Ik moet ook zeggen, er wordt vaak gekeken naar wat kinderen fout doen en niet kunnen. Hoe mooi zou het zijn als wij onze aandacht meer richten op de momenten dat zij het wel laten zien? Dat wij zien wat er werkt bij het kind! Hoe kunnen wij ons als school meer bezig houden met de mogelijkheden van ieder kind en wat er werkt om progressie te boeken?

Ik wil dat wij naar buiten toe weer gaan stralen, ons van onze beste kant laten zien.
Ze zeggen wel eens dat het niet uitmaakt hoe ze over je praten, als zij maar over je praten. Maar voor een school is dat wel even anders, zeker voor onze school. De aanmeldingen lopen terug en daar maak ik mij best zorgen over. De verhalen op het schoolplein hebben een viraal karakter: men steekt elkaar aan. Natuurlijk zijn er dingen mis gegaan, maar het gaat er toch ook om hoe je ze oplost? In de basis zijn wij best een goede school en het zou mij heel erg helpen als ik dat beter voor het voetlicht krijg. Maar waar begin je? Hoe kan ik nieuwe, ware, positieve verhalen de ronde laten doen?

Ik wil dat wij het systematisch ieder jaar weer een stukje beter doen, met visie, strategie en energie.
Van de inspectie moesten wij het een en ander verbeteren. Daar zijn wij natuurlijk mee aan de slag gegaan. Je moet wel. Met elkaar hebben wij de schouders eronder gezet en nu scoren wij net voldoende op die punten. Als ik om mij heen kijk, zie ik leerkrachten die denken dat wij er nu zijn. Maar in het onderwijs kunnen wij toch nooit uitontwikkeld zijn. Als wij zijn uitgeleerd, wat leren wij onze kinderen dan? Ik wil door, iedere jaar weer een stukje beter worden. Maar hoe krijg ik dan de boel hier in beweging?

Herken je elementen van uw situatie in bovenstaande verhalen? Ga dan door naar Onze diensten’.

Deel deze pagina met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

ASK ME ANYTHING-vragenuurtje

* Vrijdag 15 december om 14:00 uur > Vraag Aart Brezet alles over de Waarderende aanpak in het onderwijs. Meld je aan via deze link.

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* Donderdag 18 januari 2024
Locaties: Het Ruiterhuys in Castricum en Nieuw Westert in Egmond-Binnen

* Vrijdag 19 januari 2024
Locatie: StayOkay in Dordrecht

* Vrijdag 13 september 2024
Locatie: omgeving Eindhoven

* Donderdag 19 september 2024
Locatie: Nieuw-Westert in Egmond-Binnen

* Vrijdag 20 september 2024
Locatie: StayOkay in Dordrecht

* Donderdag 26 september 2024
Locatie: omgeving Zwolle