Ga weer langs start en ontvang… een nieuwe kans

door | sep 3, 2019 | Blog | 0 Reacties

We beginnen allemaal weer fris aan het nieuwe schooljaar. Net als bij Monopoly ga je weer hetzelfde rondje afleggen. En toch krijg je wat extra’s als je weer langs start komt. De ervaringen die je vorig jaar rijker bent geworden, kan je dit jaar omzetten in een nieuwe kans. Dat daarbij ergens helemaal opnieuw beginnen heel waardevol kan zijn, besefte ik afgelopen twee weken door een tweetal gebeurtenissen.

Een nieuw begin kan verfrissend zijn
In het kader van een marktonderzoek werd ik geïnterviewd door een VA (Virtuele Assistent). Zij had zich goed verdiept in mijn achtergrond en was nieuwsgierig naar mijn ervaring als Interim Schoolleider. Zij wilde graag weten wat maakte dat ik dat als een hoogtepunt had ervaren. Door dit gesprek ervaarde ik zelf weer eens hoe fantastisch het is om waarderend bevraagd te worden, want hierdoor ontdekte ik een mooie sleutel voor succes. Wat het interimschap namelijk een hoogtepunt maakte, was dat ik van begin af aan de leiderschapsstijl kon aanmeten die ik het liefste wilde hanteren: direct en duidelijk met behoud van compassie en een open onderzoekende geest. Dat was zowel voor mij als voor de leerkrachten verfrissend. Omdat ik mij naar mijn ideaal gedroeg, kreeg ik ook de ideale medewerking en konden we vlot progressie boeken.

Je kan makkelijker patronen doorbreken
Als leider binnen het adviesbureau waar ik daarvoor werkte was dat toch minder makkelijk. Daar was ik leidinggevende geworden van mijn collega adviseurs. Natuurlijk had ik daar ook zeker autoriteit, mede gebaseerd op inhoudelijke deskundigheid. En toch kom je niet los van bepaalde beeldvorming en patronen die zich in de loop van de tijd hebben opgebouwd. Een situatie die wellicht meer schoolleiders herkennen die zijn gaan leidinggeven in dezelfde school waar zij leerkracht waren. Daarbij zag ik achteraf dat mijn enorme kennis van de organisatie en de mensen ook een remmend effect kon hebben: je ziet dan te veel details waar je rekening mee wilt houden. Het heerlijke van interim zijn, was juist ook het ‘niet weten’. Daardoor kon ik allerlei vragen stellen uit nieuwsgierigheid, waardoor mensen zich enerzijds belangrijk voelden en ik hen anderzijds aan het denken zette. Omdat ik een patroon doorbrak, konden zij dat ook makkelijker doen. Ergens opnieuw beginnen biedt zoveel kansen!

Soms moet je door nieuwe ogen bekeken worden
Dat het doorprikken van een patroon en het veranderen van beelden in een bestaande situatie soms lastig is, werd geïllustreerd door wat een coachee van mij deze zomer meemaakte. Zij was aan het re-integreren en wilde graag leren zich steviger te positioneren en duidelijker te zijn over wat zij wil. Daarmee wilde zij juist tact en kracht in haar stijl combineren. Wij hebben aan de hand van hoogtepunten haar aanwezige daarin onderzocht. Vervolgens hebben wij haar ideaalbeeld als leider in kaart gebracht en deze zowel in beelden als in krachtige zinnen gevat. Dat vormde een mooie basis voor haar om het anders aan te gaan pakken.

Midden in de zomer werd zij geconfronteerd met een mail van haar leidinggevende aan de rest van de organisatie waarin zij vroeg om de coachee te helpen bij het weer oppakken van haar volledige verantwoordelijkheid. Hoewel het goed bedoeld was, ondermijnde het juist op een onhandige manier haar positie. Ik nodigde haar uit om het als een kans aan te grijpen: hoe kon zij reageren met haar ideale zelfbeeld voor ogen? Dat deed zij vervolgens door enerzijds de beste bedoelingen te erkennen en tegelijkertijd duidelijk en correct aan te geven hoe deze mail haar niet hielp en wat zij graag anders zou willen. Dat werd blijkbaar niet op prijs gesteld. De ironie van de situatie was dat het succes van de coaching voor haar directeur de aanleiding was om haar een vaststellingsovereenkomst aan te bieden om haar arbeidscontract te ontbinden. Men was niet in staat om haar poging om een patroon te doorbreken met nieuwe ogen te bezien en daar progressie in te herkennen. Hoewel het een nare wending is voor de coachee, hoop ik dat het toch een zegen voor haar zal blijken te zijn. Ik gun haar een nieuwe start waarbij zij van begin af aan vanuit haar ideaalbeeld aan de slag kan gaan en anderen haar daardoor ook zo gaan zien.   

Monopoly

Hoe gaaf is het dat je weer langs start mag!
Dat is toch een van de geweldige aspecten van het onderwijs. Je gaat ieder jaar weer langs start en krijgt een nieuwe kans met een nieuwe klas, nieuwe kinderen, nieuwe ouders en/of andere veranderingen van de situatie. Dat is dan ook de uitnodiging: of je nu helemaal opnieuw begint of deels, doe het zoals jij het het liefste doet en het meest effectief kan zijn. Je krijgt ieder jaar weer de kans om je aanpak iets dichter bij je ideaal te brengen. Het is dan belangrijk om die helder voor ogen te hebben. Het waarderend onderzoeken van je eerdere ervaringen geeft daar een geweldige aanzet toe.

Wij wensen iedereen een geweldig nieuw schooljaar!

Wil je reageren op dit blog? Laat je reactie dan hieronder achter.

Deel deze pagina met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* 12 september Noordoost-Nederland locatie Landhotel Diever (nog 6 plekken)
* 13 september Zuidwest-Nederland locatie Biesboschcentrum Dordrecht (nog 1 plek)
* 9 januari Noordwest-Nederland locatie Fletcher hotel Spaarnwoude
* 10 januari Zuidwest-Nederland locatie Kapellerput in Heeze

 

GRATIS WORKSHOPS:

* 27 november 2019: Waarderende Functioneringsgesprekken om 10:30 uur in Eindhoven

* 13 januari 2020: “Waarderende Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort” om 10:30 uur in Breda