Over Aart Brezet

Aart BrezetAart Brezet is in 1996 cum laude afgestudeerd in de Sociale en Organisatiepsychologie. Op de een of andere manier zag hij in psychologische modellen en theorieën een soort natuurlijke logica. Dat de stap van theorie naar praktijk een hele andere leerweg was, heeft hij al snel ondervonden.

Twee belangrijke inzichten deed hij op als assessmentpsycholoog bij Valkenbosch Consultancy. In de eerste plaats leerde hij dat zijn kritische gedetailleerde feedback op de rapporten van zijn collega’s een averechts effect had, ondanks zijn beste intenties. Het leidde niet tot betere rapporten, en zeker niet tot een betere samenwerking. Vanaf het moment dat hij zijn feedback beter ging doseren, goed duidelijk maakte wat er sterk was en alleen de essentiële verbeterpunten aangaf, ging de kwaliteit razendsnel vooruit. In de tweede plaats kreeg hij de kernkwadranten van Daniël Ofman mee. Het inzicht dat achter iedere valkuil een kwaliteit zit en dat het niet gaat om het afleren van valkuilen, maar om het aanleren van andere kwaliteiten (uitdagingen), was een fundamentele omslag in het waarderen en stimuleren van mensen en hun gedrag. Vanaf dat moment werd hij bedreven in het altijd kunnen zien van de positieve kant van de medaille.

Dat dit niet altijd makkelijk is, ondervond hij toen hij leidinggevende werd. Als mensen met klachten komen en kritiek hebben op je besluiten, dan helpt het niet om ze te overtuigen van de keerzijde. Aandacht voor de achterliggende zorgen bood wel verlichting, maar niet altijd een oplossing. Een andere fundamentele gebeurtenis was de kennismaking met Management Drives: een drijfverentest gebaseerd op de theorie van Claire Graves. Het was op dat moment de ‘missing link’ in de theoretische rugzak. Eindelijk was er een manier om een antwoord te krijgen op de vraag “Waarom verandert er hier nooit iets”. Ineens kon alles gezegd worden op een manier die geaccepteerd werd en was het veel eenvoudiger om anderen te motiveren.

Ondertussen kwam Aart als trainer en coach in aanraking met het onderwijs. Hij ging leerkrachten trainen in de omgang met ouders en schoolleiders coachen in de omgang met hun team. Daarnaast werden met drijfverensessies teams uit een negatieve spiraal gehaald. De ultieme uitdaging kwam toen hij als interim schoolleider op een basisschool aan de slag mocht. Het was een voorrecht en een rijke ervaring. Vanaf dat moment kan hij met recht stellen dat hij ‘vertrouwd’ is met het onderwijs.

In 2010 begon Aart zijn eigen bureau als organisatiecoach: Drives@Work. Van meet af aan koos hij de positieve psychologie als uitgangspunt van zijn werkwijze. Daarbij hebben opleidingen in Motiverende Gespreksvoering en Appreciative Inquiry hem geleerd hoe je met vragen en reflecties anderen juist zelf naar de positieve kant kunt laten kijken. Gaandeweg kwam het besef dat het daarbij niet alleen een techniek is, maar bovenal een grondhouding, een manier van kijken naar de wereld.

Met de manier van kijken heeft hij bij Drives@Work de nodige klanten in het onderwijs geholpen om negativiteit in hun school en in hun organisatie te keren. En toch, op basis van zijn ervaringen als organisatiecoach en als ouder van schoolgaande kinderen, bemerkte hij dat het denken in ‘tekort’ – de focus op problemen en het kijken naar wat er niet is – in het DNA van het onderwijs lijkt te zitten. Gelukkig zijn er reeds veel ontwikkelingen en vernieuwingen die daar afstand van willen doen. Er ligt evenwel nog een behoorlijke missie om het denken in potentieel en progressie de overhand te laten nemen in het onderwijs. Door een diversiteit aan concrete toepassingen van Appreciative Inquiry (Waarderend Onderzoeken) voor het onderwijs te ontwikkelen, heeft Aart sleutels gevonden om het fundamenteel te verankeren in het systeem van de school. Deze sleutels biedt hij nu vanuit Drives@School aan in de vorm van programma’s waarmee hij schoolleiders en schoolbestuurders leert hoe zij met waarderend leiderschap hun scholen, leerkrachten en leerlingen kunnen laten schitteren.

Als je wilt weten wat Waarderend Onderzoeken in de kern inhoud, klik dan door naar ‘Over de basis”.

ASK ME ANYTHING-vragenuurtje

* Vrijdag 15 december om 14:00 uur > Vraag Aart Brezet alles over de Waarderende aanpak in het onderwijs. Meld je aan via deze link.

* Donderdag 18 januari 2024
Locaties: Het Ruiterhuys in Castricum en Nieuw Westert in Egmond-Binnen