Over Leonique van Tol
Leonique groeide op in de bollenstreek en paarden waren van heel jongs af aan haar lust en haar leven. Toen ze 19 was stimuleerden haar ouders haar om te gaan studeren en de paarden los te laten. Ze studeerde Bestuurskunde in Leiden en Peace and Conflict studies aan de University of Berkeley in de VS. Na haar afstuderen IN 2006 startte ze haar carrière bij BMC, Adviesbureau voor de publieke sector. Ze volgde een 3-jarig traineeprogramma waarin ze 4 dagen per week werkte bij klanten als gemeenten en onderwijsinstellingen. Daarnaast was er 1 dag per week ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. En in die wereld van bewustwording, groei en ontwikkeling vond ze haar passie voor het vak van trainer en coach. In dezelfde periode kocht Leonique haar eerste pony weer terug en zodoende spendeerde ze haar vrije tijd weer tussen de paarden. Een bijzonder paard trok haar aandacht en hoe meer ze met hem optrok hoe meer parallellen ze zag tussen zijn reactie op haar en de feedback die ze kreeg in haar traineeship. Zo heeft ze uiteindelijk de koppeling gemaakt tussen het trainen en coachen van mensen en de inzet van paarden. Ze is daarmee gaan experimenteren totdat er zo’n waardevolle methodiek ontstond dat zij haar baan opzegde en fulltime paardencoaching in de wereld ging zetten.
Het bleek dat mensen zich in de paardensessies, meer dan in hun dagelijkse leven, gezien en gehoord voelden. Ze waren zich bewust geworden van hun potentieel en hadden met de paarden kunnen ervaren hoe zij dat meer konden leven in de dagelijkse praktijk. Leonique voelde de drive om organisaties te helpen om dat wat mensen in de paardenbak ervaren ook op de werkvloer te laten ontstaan. Om haar aanbod uit te breiden stelde ze zich open voor samenwerking met andere bureaus. Zo kwam ze Aart tegen bij Management Drives en was direct geraakt door zijn verhaal over het Waarderend Leiderschap. Het sluit helemaal aan bij de wijsheid van de paardenkudde en haar ervaringsgerichte manier van werken kan zij mooi toepassen binnen de programma’s.
Hoewel ze zich nooit specifiek gericht heeft op het onderwijs zijn er wel heel veel onderwijsinstellingen geweest waar ze voor heeft mogen werken. Zodoende heeft ze inmiddels veel ervaring binnen het onderwijs, maar gebruikt in haar trainingen bewust ook haar ervaringen vanuit het bedrijfsleven. Ondertussen heeft zij ook 2 schoolgaande kinderen in het basisonderwijs dus is de rol en het perspectief van ouder haar ook niet meer onbekend. Ze geniet van de passie van leerkrachten en schoolleiders voor het onderwijs en de kinderen en voelt zich bevoorrecht om als trainer deze mensen te kunnen helpen ook het mooiste uit zichzelf te halen.