Over waarderend onderzoeken

Waarderend Onderzoeken (Appreciative Inquiry) is de kunst en kunde van het vragen stellen over het potentieel van een individu, team of organisatie, met als doel om deze volledig tot bloei te laten komen. Het is een ontwikkelfilosofie uit de school van de Positieve Psychologie.

De volgende uitgangspunten zijn kenmerkend voor Waarderend Onderzoeken:

• Waarderend Onderzoeken gaat open en nieuwsgierig op zoek naar het beste in een persoon, team of organisatie. Ook als de algehele tendens negatief is, er werkt altijd iets. Er is altijd wel een situatie die eruit springt om dat zichtbaar te maken. Je kunt een perspectief kiezen van waaruit je de mogelijkheden en kracht kunt zien.
  • Waarderend Onderzoeken is verhalen vertellen, verhalen over hoogtepunten. Iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid. Verhalen zeggen veel over ons. Het is van oudsher een manier om elkaar te leren kennen en te begrijpen. In verhalen over ‘het beste’ zit onze kracht besloten.
  • Waarderend Onderzoeken is aandacht richten met vragen. Vragen zijn altijd sturend. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus kunnen wij het beste met vragen onze aandacht richten op zaken die wij willen laten groeien. Als je problemen onderzoekt, vind je meer problemen. Als je succes onderzoekt, vind je meer succes. Problemen worden niet genegeerd; er wordt anders tegenaan gekeken. Achter iedere klacht zit een wens of een behoefte die om aandacht vraagt.
  • Praten over hoogtepunten maakt positieve emoties en energie los. Deze zijn essentieel voor de ontwikkeling van mensen. Het stelt je open voor nieuwe ervaringen en ideeën. Je leert makkelijker en sneller. Deze positieve energie is ook besmettelijk. Door bezig te zijn met het beste in onszelf en anderen, halen wij het beste in elkaar naar boven.
  • Waarderend onderzoeken is ook dromen realiseren. Wij maken waar, waar wij onze gedachten op richten. Je kunt een andere toekomst ontwikkelen door er andere beelden bij te ontwikkelen en het anders te verwoorden. Hoe krachtiger het beeld, hoe groter de kans dat het gerealiseerd wordt.