“Wat geeft jou plezier? Resultaat of proces?”

door | aug 28, 2018 | Blog | 0 Reacties

Het was in het jaar 2000 dat ik als jonge professional ervoer dat je letterlijk stijf kon staan van de stress. Ik lag als een plank in bed, omdat ik niet meer wist hoe ik het allemaal moest bolwerken. Door hard werken kwam het allemaal wel rond, maar daarmee raakte de batterij zo uitgeput dat ik niet meer kon opladen. Op aanraden van een vriendin bezocht ik een shiatsutherapeut die in drie sessies mijn energiehuishouding herstelde. En misschien heb ik zelfs nog wel meer gehad aan een wijze les toen hij mij vroeg: waar haal jij eigenlijk je plezier vandaan?

Ben je afhankelijk van anderen?
Ja, waar haalde ik mijn plezier vandaan? “Tevreden klanten”, zei ik tegen hem. “En wat als je nu je stinkende best hebt gedaan en je klant is niet tevreden?” vroeg hij door. “Dan baal ik als een stekker,” antwoorde ik. Waarna hij mij wijselijk confronteerde: “Als je alleen blij wordt van tevreden klanten, dan leg je je geluk in handen van anderen.” Dat was de spijker op zijn kop. Daar wilde ik echt anders tegenaan gaan kijken. Want als hard werken geen resultaat oplevert, dan is het pure energieverspilling als ik niet ergens anders mijn lol vandaan zou halen. Vanaf dat moment besloot ik: het doel is mooi, doch van de reis ernaartoe wil ik zeker kunnen genieten: het proces.

Want jij hebt geen directe invloed op het resultaat
Een paar jaar later maakte ik via een collega kennis met de ‘seven habits of highly effective people’ van Stephan Covey. Daarin werd volkomen logisch uiteengezet hoe dat werkt en tegelijkertijd was het een eyeopener. Kortweg gezegd komt het hierop neer: jij hebt geen directe invloed op het effect dat je hebt op anderen. Er is geen directe relatie tussen jouw actie en de reactie van anderen daarop. Die relatie loopt indirect via een aantal principes. Waar je wel 100% invloed op hebt, is op hoe jij reageert op anderen. En als je dat doet met in acht neming van die principes – een soort natuurwetten zoals die tussen mensen gelden – dan is de kans op het gewenste effect het grootst.

Dan is de focus op het proces veel leuker
Eén van de mooiste natuurwetten is ‘Seek first to understand and then to be understood’. Oftewel, je moet eerst de ander begrijpen voordat jij begrepen kan worden. Laat dat nu een van die zaken zijn waaraan ik enorm veel plezier ontleen! Ik vind het geweldig om zo vragen te stellen en conclusies te trekken dat de ander zich gehoord en begrepen voelt. Het geeft mij veel plezier om te achterhalen wat mensen willen en wat hen daartoe drijft. Dus de focus op dat proces geeft mij enorm veel genoegen.

plezier-in-resultaat-of-proces

En kan je het resultaat in handen van de ander laten
Nog weer later kwam ik in aanraking met Motiveren Gespreksvoering. Wat ik daarvan leerde is dat ik iemand veel beter kan helpen om gezonde beslissingen te nemen, als ik zelf de houding inneem dat het mij allemaal niet uit maakt wat het besluit zal zijn. Kortom, juist de keuze om het resultaat volkomen in handen van de ander te leggen, geeft de ruimte om zo op het proces te focussen dat de kans op het beste effect zo groot mogelijk wordt. Hoe gaaf is dat! Je doel bereiken door het los te laten en het in andermans handen te leggen. En ondertussen genieten van het mooie gesprek.

Natuurlijk gaat de energie nog steeds stromen als je het resultaat behaald. En hoe groter het effect, hoe gaver het is. Daar mag je nog steeds van genieten. Alleen ben je er niet meer afhankelijk van; als je maar plezier hebt in het proces ernaartoe.

Wil je reageren op deze blog? Laat je reactie dan hieronder achter.

Deel deze blog met je netwerk

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

NIEUW – data volgend schooljaar
* 12 september Noordoost-Nederland locatie Landhotel Diever
* 13 september Zuidwest-Nederland locatie Biesboschcentrum Dordrecht
* 9 januari Noordwest-Nederland locatie Fletcher hotel Spaarnwoude
* 10 januari Zuidwest-Nederland locatie Kapellerput in Heeze

 

GRATIS WORKSHOPS:

* 11 maart 2019: Waarderende Oudergesprekken om 20:00 uur in Vlijmen.

* 9 april 2019: Waarderende Functioneringsgesprekken om 20:00 uur in Leiden.