“Wat er gebeurt als je spanning anders bekijkt”

door | mei 29, 2018 | Blog | 0 Reacties

Sommige gesprekken met ouders zijn best spannend. Dat kan door verschillende achtergronden gevoed worden. Je kan bijvoorbeeld te maken hebben met hoogoplopende emoties, met uit de hand gelopen gedoe in de klas of met slecht nieuws over de vorderingen van hun kind. De spanning die dat oproept en die als een blok in je maag kan voelen, kan je in de weg gaan zitten. Het kan je ook helpen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Je kan het waarnemen als zenuwen
Dergelijke gesprekken kunnen je behoorlijk bezighouden. Het zijn doorgaans niet de gesprekken waar je als schoolleider naar uit kijkt. Tegelijkertijd zijn ze wel zo belangrijk, dat je ze niet uit de weg kan gaan. Er wordt van jou actie en leiderschap verwacht. Dat zo’n gesprek spannend is, dat voel je in je buik. Als je dat waarneemt als zenuwen, dan bestaat het risico dat je gaat piekeren. Dat noemen we ook wel ‘de verkeerde kant op fantaseren’. Want dan moet er wel iets zijn waar je bang voor bent. Stel je voor dat het misgaat… Dat voert de spanning extra op en die ga je ergens in je lijf voelen. Je kan bijvoorbeeld kramp ervaren in je onderarm, in je kaak of in je schouders. Je komt vaak letterlijk vast te zitten, waardoor je minder in staat bent flexibel te reageren. De kans dat je angst wordt bevestigd, wordt daar groter van.

Je kan het waarnemen als opwinding
Je kan het ook anders waarnemen. Van de week zag ik een mooi kort filmpje van Simon Sinek hierover. Het was hem opgevallen dat journalisten aan sporters op de Olympische Spelen steevast vroegen of zij zenuwachtig waren. “No,” zeiden die sporters, “we are excited!” Wat zoiets betekent als opgewonden en enthousiast zijn en er zin in hebben. Hij vond het opvallend dat deze sporters dezelfde kenmerken, zoals een verhoogde hartslag en klamme handen, niet interpreteerden als nervositeit, maar als opwinding wat de situatie voor hen heel anders maakte. Hij is dat gaan uitproberen in anders situaties en hij heeft gemerkt dat je veel gemakkelijker met spanning om kan gaan, als je er andere woorden aan geeft. Als je er een verhaal bij hebt dat je enthousiasme verklaart.

Spanning

Spanning maakt je klaar voor iets geweldigs!
Zijn persoonlijke bevindingen zijn in lijn met wat Kelly McGonigal heeft ontdekt en in een TED-talk toelicht. Zij heeft jarenlang verkondigd dat stress slecht voor mensen is, dat mensen er ziek van worden. Een interessant onderzoek heeft haar op andere gedachten gebracht. Daaruit bleek dat de kans op overlijden alleen groter werd bij meer stress, als mensen dachten dat stress slecht voor hun gezondheid was. Mensen die veel spanning ervaarden, maar niet vonden dat zij daar schade van zouden ondervinden, bleken juist de kleinste kans te hebben om te overlijden. Kortom, haar interessante conclusie is dat stress alleen maar slecht voor je is als je denkt dat het slecht voor je is. Hoe je er dan mee om moet gaan? Door er anders naar te kijken. Spanning, zegt Kelly, maakt je lichaam klaar voor een grootse prestatie. Het maakt je klaar om de uitdaging aan te gaan. Het maakt dat je alerter bent en sneller kan denken.

Dus het stelt je in staat om geweldige gesprekken te voeren
Als je het zo bekijkt, bedenk dan bij een spannend gesprek met ouders dat dit de momenten zijn die er toe doen. Hier kan jij als schoolleider het verschil maken! Hoe fantastisch is dat? Natuurlijk is het een heel belangrijk gesprek, omdat je er echt wat mee kan bereiken. Daarom is het uitstekend dat je spanning voelt, dat je alert in je lijf zit, dat je er klaar voor bent om met aandacht het gesprek in te gaan, zodat je soepel en flexibel in kan spelen op wat er bij de ouder gebeurt. Juist daardoor ben je op je best in staat om er samen met hen uit te komen. En dat verhaal kan je ook aan leerkrachten vertellen als zij opzien tegen een gesprek. Hoe zou het voor hen zijn als zij er juist naar uitzien? Welke beelden over het gesprek gaan hen helpen om er zo in te staan? Hoe geweldig kan het worden? Net als die sporter van Simon Sinek die voor de wedstrijd droomt over zijn beste prestatie. Die staat geen moment stil bij wat er weleens mis kan gaan.

Deel deze blog met je netwerk