Een waarderend perspectief op overtuigingskracht

door | okt 27, 2021 | Blog | 0 Reacties

Ongeveer een half jaar geleden had ik een interessant gesprek met een schoolleider over feedback die zij had gekregen. Op een studiedag met mededirecteuren zei een collega tegen haar dat zij wel wat meer overtuigingskracht mocht ontwikkelen. Hoewel zij het herkende, kon zij er weinig mee. “Dat past gewoon niet bij mij,” was haar eerste reactie. Tot ik, na enig doorvragen, haar een ander perspectief aanbood.

Als het gaat om krachtig overtuigen
De schooldirecteur vond overtuigingskracht niet bij haar passen, omdat zij het zag als de kunde om met kracht anderen te overtuigen. Zij zag het als anderen overrulen en meekrijgen met iets dat zij eigenlijk niet willen. Zo bekeken paste dat ook zeker niet bij haar. En dat is uitstekend, want het werkt doorgaans ook helemaal niet. Als je met kracht mensen probeert te overtuigen, is de kans groot dat je het tegenovergestelde effect bereikt, dat het juist weerstand oproept. Op die manier past overtuigingskracht ook geheel niet bij Waarderend Leiderschap.

Dan kan dat voortkomen uit de drang tot consensus
Vaak denken we dat een dergelijke manier van overtuigen voortkomt uit de wens om te domineren en over anderen te heersen. Vandaag zag ik het op een studiedag juist ontstaan vanuit de drang om consensus te bereiken. Op meer scholen heerst een ongeschreven norm dat men in de besluitvorming het met elkaar eens moet zijn. Vanuit die drang kan er druk gezet worden op het mee krijgen van anderen met jouw idee. Het risico bestaat dat er dan minder geluisterd wordt en kansen gemist worden om elkaar te begrijpen. Want dat is de basis om tot consensus te komen: eerst de ander begrijpen.

Als het gaat om de kracht van jouw overtuiging
Je kunt ook anders kijken naar overtuigingskracht. Aan de schoolleider vroeg ik: “Wat als overtuigingskracht meer gaat over de kracht die jij haalt uit je eigen overtuigingen? Hoe zou dat voor je zijn?” Dat vond zij heel interessant en een stuk beter bij haar passen. Want die kracht had zij zeker. Juist haar primaire reactie dat zij het overtuigen van anderen niet bij haar vindt passen, is een teken dat zij een aantal sterke overtuigingen heeft. Bijvoorbeeld over de manier waarop zij wil leidinggeven en daarbij zoveel mogelijk de ideeën uit het team wil laten komen. Dat is iets waar zij krachtig aan vasthoudt.

Kind met getekende gespierde armen

Dan kan het zelfs ruimte scheppen
Het mooie aan krachtige overtuigingen, is dat het voor jou bepaalde zekerheden kan bieden waar je altijd op kunt vertrouwen. Op die manier kan het bijdragen aan zelfvertrouwen. Het bijzondere is dan, dat je ook niet zo onzeker hoeft te worden als je geconfronteerd wordt met andere overtuigingen. Vanuit jouw houvast kun je luisteren naar wat anderen vinden. Bijvoorbeeld vanuit de overtuiging dat in wat anderen vinden vast ook iets van waarde zal zitten.

Als je uitgaat van de waarde die de overtuiging heeft
Het bijzondere van overtuigingen, is dat je niet zeker hoeft te weten of ze waar zijn, als jij maar zeker weet dat je wilt dat ze waar zijn. Want dan is jouw hele wezen daar meer op gericht en is de kans groter dat het ook waar wordt. Dus uiteindelijk gaat het er niet om of je overtuiging waar is, maar of je overtuiging waarde heeft. Of het gebaseerd is op wat jij belangrijk vindt in het leven, in je werk en in je manier van zijn. Zo heb ik de sterke overtuiging dat iedereen alles met de beste intenties doet. Dat hoeft niet zo te zijn, doch vanuit die overtuiging benader ik anderen zo, dat zij ontdekken vanuit welke intenties zij willen handelen. En dan wordt het uiteindelijk meer waar.

Dan krijg je juist anderen mee
Het leuke is dus dat je anderen makkelijker meekrijgt als je gelooft in de kracht van je eigen overtuiging, dan wanneer je anderen met kracht wilt overtuigen. Als je van daaruit de ruimte neemt om naar elkaar te luisteren en te onderzoeken welke waarde er zit in de overtuiging van de ander, dan ontstaat er eerder consensus over zaken. We hoeven elkaar dan namelijk niet te overtuigen, want wat van waarde is, kun je bij elkaar optellen. Dan krijg je besluiten die gebaseerd zijn op meer-waarde. Daar kwam men op de studiedag van vandaag ook achter.

Bestel hier direct het nieuwste magazine ‘Schrift voor Schitterende Scholen’