Waarom een verbetercultuur ook andere gesprekken vraagt

door | okt 10, 2014 | Blog | 0 Reacties

Recent heeft een initiatiefgroep van negen schoolleiders, leerkrachten en andere deskundigen concrete voorstellen gedaan voor kwalitatief beter onderwijs. In de notitie “Samen leren: aanbevelingen voor het onderwijs” geven zij aan dat op drie gebieden extra actie nodig is: de verbetercultuur op scholen, de wens van toppers om leraar te worden en de rol van de beroepsgroep. Het is een prachtig initiatief dat in de politiek en het onderwijsveld veel bijval krijgt.

De leerkrachten gaan zelf meer leren
Een van de charmante onderdelen in het voorstel is dat leerkrachten meer mogen gaan leren door bij elkaar in de keuken te kijken, elkaar feedback geven en met hun werkgever leerdoelen af te spreken. Leren is het hoofdproces van scholen, dus is het van belang dat leerkrachten daar persoonlijk deel van uitmaken.

De rol van gesprekken in de verbetercultuur
In het creëren van een verbetercultuur gaan functioneringsgesprekken en klassenbezoeken een belangrijke rol spelen. Het zijn momenten waarop je systematisch met elkaar in gesprek bent over ontwikkeling. Op veel scholen is het dan wel nodig dat deze gesprekken anders gevoerd gaan worden, wil het daadwerkelijk bijdragen aan de gewenste cultuur.

Wat er nu mis gaat in de gesprekken
Als voor jou gesprekken over functioneren en ontwikkeling moeizaam verlopen, ben je niet de enige. Vaak hangt er een sfeer van beoordeling omheen. Het leidt nogal eens tot vervelende discussies. Zowel schoolleiders en leerkrachten kunnen er doodmoe van worden en kijken er nauwelijks naar uit. Tegelijkertijd wil iedereen in het onderwijs zaken verbeteren. In zekere zin is er al een verbetercultuur. Het is helaas een probleemgerichte verbetercultuur. Door de focus op tekorten en gebreken ontstaat negativiteit, ook in gesprekken rond het functioneren van leerkrachten. We kijken vooral naar wat er niet goed gaat.

Wat er echt mag veranderen
Een betere verandercultuur vraagt een ingreep in het DNA van het onderwijs. Er is structureel een andere mindset nodig. Het is essentieel dat de aandacht wordt verlegt naar wat er aan potentieel en progressie aanwezig is. Wat is er al wel? Wanneer was dat op z’n best? De mooiste kansen voor verbetering ontdek je als je met leerkrachten hun hoogtepunten gaat onderzoeken.

De waarderende aanpak werkt!
Samen met Herman Willighagen van SBO Het Kompas heb ik onderzocht wat er gebeurt als in functioneringsgesprekken en klassenbezoeken ervaringen waarderend worden onderzocht. Wat dat doet, kan Herman het beste zelf verwoorden:

“Nu verlopen de functioneringsgesprekken plezierig en gemakkelijk. Ik ben minder hard aan het werk en krijg meer waardevolle informatie. De leerkrachten benoemen haast als vanzelf hun sterke punten, ontwikkelpunten én oplossingen. Bijzonder is dat wij het daarbij ook meer over de inhoud van het vak hebben dan voorheen. Aan het eind vragen de leerkrachten gretig of ik nog kritische punten heb en zijn bijna teleurgesteld als ik zeg dat ik er niets aan toe te voegen heb. Dus wat je vervolgens nog sceptisch maakt, is dat je allebei met het gevoel zit: zo makkelijk kan het toch niet zijn? Maar zo makkelijk is het dus wel, want als je erop terugkijkt is alles aan de orde gekomen.”

Over deze pilot kan je meer lezen in het gratis mini e-book: “Minder hard werken, meer resultaat met waarderende functioneringsgesprekken en klassenbezoeken”. Meld je hiernaast aan voor mijn e-zine en je ontvangt per omgaande.

Daarnaast organiseer ik op maandag 27 oktober van 20.00 tot 21.00 uur een webinar over “De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken”. Klik hier voor meer info en om je in te schrijven.