Waarom het ook wel eng is om te schitteren

door | okt 31, 2014 | Blog | 0 Reacties

Inleiding


Als schoolleider wil je het beste in kinderen en leerkrachten naar bovenhalen. Je wilt dat zij laten zien wat zij kunnen. En zelf willen zij dat natuurlijk ook. Toch zie je soms weerstand bij kinderen en leerkrachten in hun ontwikkeling, alsof zij iets niet willen leren. Alsof zij niet willen schitteren. Dat is best logisch, want schitteren kan ook eng zijn.

Schitteren maakt verantwoordelijk


Als je weet hoe je kan schitteren, dan maakt dat je verantwoordelijk. Je bent het op zijn minst aan jezelf verplicht. Wanneer anderen daarnaast weten wat jij kan, wordt verwacht dat je dat laat zien. Iedere keer weer. Die verantwoordelijkheid wil je soms ontduiken.

En kan faalangst oproepen


Want wat gebeurt er als je het desondanks toch niet goed doet? Als je hoger staat, kan je ook dieper vallen. Dat gebeurt vooral als er druk op de prestatie wordt gelegd. Als de prestatie wordt gezien als het bewijs van je kunnen. Je wilt anderen en jezelf niet teleurstellen.

‘Duiken’ is best comfortabel


Dat maakt het ook best comfortabel om jezelf niet te laten zien. Dan wordt er ook minder van je verwacht. Dan hoef je niet zo veel en is er geen druk om te excelleren. Je stelt anderen minder snel teleur als de verwachtingen lager zijn.

Falen kan ook schitterend zijn


Maar wat is mooier? Minder doen dan je kan? Of op je schitterendst op je gezicht gaan? Want je weet pas echt wat je beter kan doen, als je het op je best geprobeerd hebt. Succes is slechts één keer vaker opstaan dan vallen. Om dat te kunnen, moet je er vooral plezier in hebben.

Plezier gaat voor prestatie


Als je wilt dat kinderen en leerkrachten gaan schitteren, dan gaat het dus in de eerste plaats om de schittering in hun ogen. Om het plezier waarmee zij bezig zijn. Daarvoor helpt het als zij weten wat het voor hen plezierig maakt. Jij kan hen helpen om het te ontdekken, door met hen te onderzoeken wat zij in de hoogtepunten van hun ontwikkeling zo waardevol en geweldig vinden. Als zij dat weten, komt de prestatie uiteindelijk van zelf.

Dat is wat het zo geweldig maakt om het functioneren van leerkrachten waarderend te onderzoeken. Als je daar het geheim van wilt weten, kan je nog tot en met 10 november de herhaling van de webinar “De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken” volgen. Via BetaalSociaal is deelname gratis!

Als je wilt weten hoe je in oudergesprekken het potentieel van kinderen waarderend kan onderzoeken, hou dan vast 12 december vrij in je agenda. Meer informatie over dat event volgt.

Deel dit bericht met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

NIEUW – data volgend schooljaar
* 12 september Noordoost-Nederland locatie Landhotel Diever
* 13 september Zuidwest-Nederland locatie Biesboschcentrum Dordrecht
* 9 januari Noordwest-Nederland locatie Fletcher hotel Spaarnwoude
* 10 januari Zuidwest-Nederland locatie Kapellerput in Heeze

 

GRATIS WORKSHOPS:

* 13 mei 2019: Waarderende Oudergesprekken om 20:00 uur in Zwolle.

* 11 juni 2019: Waarderende Functioneringsgesprekken om 20:00 uur in Den Bosch