Waarom je beter op je gezicht kunt gaan met wat je zelf bedacht hebt

door | okt 24, 2014 | Blog | 0 Reacties

Vrijwel iedereen in het onderwijs wil het graag: anderen helpen. Zodra wij zien dat er iets misgaat en er een probleem ontstaat, schieten we in de reparatiereflex. Wij willen het voor de ander oplossen en gaan adviseren. Het is een heel normale reactie, die helaas nogal contraproductief kan zijn. Ook ik moet er voor oppassen dat ik niet in die valkuil trap. Als je weet hoe het werkt en hoe je wel van waarde kan zijn, is het makkelijker om het te vermijden.

Waarom adviseren niet werkt
Als wij anderen gaan vertellen wat zij zouden moeten doen, beïnvloeden wij de weegschaal van verandering. Op de ene kant van die weegschaal liggen de argumenten om de status quo te handhaven. Aan de andere kant van de balans liggen de redenen voor verandering. Mensen willen hun eigen weegschaal beïnvloeden. Dus als wij gaan vertellen wat medewerkers anders zouden moeten doen, leggen wij gewicht op de veranderingsschaal. De automatische reactie is dat de ander gewicht aan de status quo kant gaat leggen. De ‘Ja-maars’. De weegschaal slaat niet door: er veranderd niets.

Maar ik heb echt een goed advies!
Dat geloof ik zeker. Vanuit jouw ervaring en expertise weet je uitstekend wat je medewerkers beter kunnen doen. Van daaruit zou je jouw advies zelf succesvol kunnen toepassen. Je kan zo overtuigend zijn dat de ander ermee aan de slag gaat. Het vervelende is evenwel dat je medewerkers vinden dat jij een slecht advies hebt gegeven als zij het niet goed uitvoeren. Dan heb jij het gedaan. Jij bent de schuldige van hun falen. Je bent 2 stappen terug in het oplossen van het probleem.

Hoe het anders kan
Allereerst is het belangrijk om aan te haken bij hun eigen ervaring. Als je samen een hoogtepunt onderzoekt van de ander waarin het probleem niet of minder aanwezig was, vinden mensen oplossingen die voor hen werken. Als die ervaring er niet is, kunnen zij vaak toch iets bedenken waar zij een stap mee kunnen maken. En als het dan toch misgaat? Zij kunnen niemand de schuld geven voor een niet-werkende oplossing die zij zelf hebben bedacht. Dan moeten zij er wel van leren!

Falen is waardevol!
In scholen is leren het belangrijkste proces, voor iedereen! Je leert veel meer als je het lef hebt om fouten te maken. Fouten maken mag, misschien moet het zelfs. Dat vertrouwen hebben medewerkers van jou nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Als je hen in dat proces helpt met reflectie, ben je van onschatbare waarde voor hen. Dan heb je hen pas ècht geholpen. Zij hebben er wat van geleerd en er is wezenlijk wat veranderd.

Wil jij zo’n rol spelen?
Dan is de webinar “De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken een eenvoudige eerste stap. Deze organiseer ik op maandag 27 oktober van 20.00 tot 21.00 uur. Via BetaalSociaal is deelname zelfs gratis!