Waarom wij schoolleiders vragen om te investeren

door | mrt 11, 2020 | Blog | 0 Reacties

Dinsdag hebben we vanuit Drives@School de laatste gratis workshop gegeven. Vanaf nu gaan we een bescheiden tarief rekenen voor deelname. We zijn ooit met gratis workshops begonnen om het waarderend gedachtegoed zoveel mogelijk te verspreiden. Daarvoor wilden we de drempel graag laag houden. Dat levert aan de ene kant de nodige aanmeldingen op. Aan de andere kant blijkt het dan voor schoolleiders ook makkelijk om een andere keuze te maken als er wat tussenkomt. Het is de vraag of wij onze klanten echt helpen als we dat zo makkelijk maken.

Kortetermijnafwegingen
We willen namelijk systemen veranderen in het onderwijs in Nederland. En het zijn juist die kortetermijnafwegingen die maken dat we systemen in stand houden. Zo vinden we het bijvoorbeeld vaak makkelijker om iets ‘even’ zelf te doen, dan dat we ervoor kiezen om de tijd te nemen het een ander te leren. Dan verandert er niets en blijf je gevangen in het patroon waarin je de dingen ‘even’ zelf doet. Hoeveel tijd had je al kunnen winnen als je de eerste keer een keuze had gemaakt met de lange termijn voor ogen?

Help je daarmee?
Voor schoolleiders is de verleiding groot om in de waan van de dag de kortetermijnproblemen op te lossen. Afgaande op hoeveel tijd dat in beslag neemt lijkt dat soms zelfs de belangrijkste taak voor hen. Dat is heel begrijpelijk, want we zetten de kinderen centraal en je wilt niet dat zij op enige manier de dupe zijn van bepaalde omstandigheden. Bijvoorbeeld als er vandaag geen leraar beschikbaar is voor hen. Als dat echter voorkomt dat je daardoor stappen zet in je eigen ontwikkeling of de ontwikkeling van de school, dan is het de vraag of de kinderen daadwerkelijk geholpen zijn met een kortetermijnoplossing. Die ontwikkeling kan er juist voor zorgen dat je de omstandigheden op de langere termijn positief kan beïnvloeden.

Daadwerkelijk kiezen
Wat op de korte termijn een meer egoïstische keus lijkt te zijn, kiezen voor je eigen ontwikkeling, kan op de langere termijn juist de meest altruïstische keuze zijn omdat je beter in staat bent om datgene te bieden wat daadwerkelijk van waarde is. Als je als schoolleider investeert in je kennis en vaardigheden om van de school een geweldige werkomgeving te maken, heeft dat op de langere termijn meer voordelen dan voor de korte termijn zelf een zieke leerkracht vervangen. Daarom willen wij onze klanten graag al eerder helpen bij het maken van echte keuzes: ga ik daadwerkelijk deelnemen aan deze workshop? Het vragen van een vergoeding gaat daarbij helpen, want dat verhoogt de drempel om ‘ja’ te zeggen en daarmee ook de drempel om naderhand toch ‘nee’ te doen. Met een iDeal-betaling wordt het ook meer als keuzemoment gemarkeerd en we hopen daarmee onze klanten juist beter te helpen.

investeren

Kiezen voor investeren
Als ondernemers kennen we net zo goed de verleiding om in de waan van de dag aandacht te hebben voor de korte termijn. Er is altijd wel iets dat belangrijk is in de uitvoering van een opdracht of het verkrijgen ervan. Het vergt een beetje moed om daarin andere keuzes te maken en te kiezen voor een investering waarvan je niet zeker weet dat het wat gaat opleveren. Want onze keuze voor betaalde workshops betekende dat we ons proces aan de voorkant moesten veranderen met voor ons nieuwe technologie. We willen namelijk als ondernemers, dat investeringen die je doet renderen en daarom helpen wij klanten beter als zij vooraf gaan betalen. Dan heb je de investering al gedaan en wil je graag de waarde ervan gebruiken.

En dan krijg je ook meer
Voor de eerst volgende workshop hebben de aangemelde deelnemers al een investering gedaan. Dat is de workshop “Ouders benaderen vanuit verbindingskracht” tijdens het AVS-congres op 20 maart. De eerst volgende workshop die wij zelf verzorgen is op woensdag 15 april van 14.00 tot 16.00 in Diever: “Minder hard werken, meer resultaat: het effect van Waarderend Leiderschap op werkdruk.” Als je kiest voor deze investering à € 27,50 inclusief BTW, dan krijg je ook wat. Zo kiezen wij nu voor meer inspirerende locaties met een betere verzorging en het allerbelangrijkste: je krijgt ons nieuwe magazine ‘Schrift voor Schitterende Scholen’ mee, met inspirerende artikelen over Waarderend Leiderschap. Zo geven we de workshops, naar de woorden van een deelnemer van de laatste workshop, meer ‘cachet’ en dat straalt ook af op jou als deelnemer. Kies jij om in jezelf te investeren en mogen we je binnenkort verwelkomen bij een van onze workshops?

Deel deze pagina met je netwerk:

Bestel hier direct het magazine ‘Schrift voor Schitterende Scholen’

Magazine

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* 10 september 2020 Locatie: Landhotel Diever

* 11 september 2020 Locatie: Biesboschcentrum in Dordrecht

* 14 januari 2021 Locatie: Kontakt der Kontinenten in Soesterberg

* 22 januari 2021 Locatie: Kontakt der Kontinenten in Soesterberg

WEBINAR:

* Vraag nu de opname op van de webinar: “Versterk vertrouwen en leerprocessen met waarderende digitale klassenbezoeken en functioneringsgesprekken”

WORKSHOPS:

* 16 september 2020: “Minder hard werken, meer resultaat: het effect van Waarderend Leiderschap op werkdruk” om 14:00 uur in onze eigen online meeting room.

* 27 oktober: “Waarderend Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort” om 10:00 uur in onze eigen online meeting room.