“Welke aandacht negativiteit toch verdient”

door | feb 2, 2016 | Blog | 0 Reacties

Een van de uitgangspunten van de waarderende benadering is “Alles dat je aandacht geeft, groeit.” Nu ben ik de afgelopen maanden een paar keer gevraagd om sterk gegroeide negativiteit in de samenwerking tussen een leidinggevende en diens medewerkers te keren. En wat bleek: juist het negeren van negativiteit liet het groeien tot explosieve proporties. Dat ging soms zover dat medewerkers het nodig vonden om via een brief alarm te slaan bij het hoger management. Is negeren dan ook aandacht geven? En hoe moet je dat dan aandacht geven zonder dat het groeit?

Wat de ander negeert, geef jij aandacht
Wanneer je in het dagelijks leven een klacht of frustratie hebt, en je wordt niet gehoord door degene die dat veroorzaakt heeft, dan is het meestal genoeg om je hart te luchten bij een goede vriend of vriendin. Want vaak gaat het over een ervaring met een organisatie of iemand waar we vervolgens weinig mee te maken hebben of willen hebben. Maar als het gaat om wat je dwars zit bij je leidinggevende of bij de school van je kinderen, dan word je er vaker mee geconfronteerd en zal de frustratie alleen maar groeien. Als de ander het negeert, geef jij het meer aandacht omdat het belangrijk voor je is om gehoord te worden. Gaandeweg wordt de roep steeds luider, tot het uit pure onmacht de proporties aanneemt van een noodkreet en de situatie escaleert.

Waarom wordt een klacht in eerste instantie genegeerd?
Wat voor de een belangrijk is, kan voor jou een futiliteit zijn. Als leidinggevende heb je het vaak druk en ligt de focus op andere zaken. Dan kan je de neiging hebben om de klacht van de ander te bagatelliseren en het onvoldoende serieus nemen. Het kan ook zijn dat je het er niet mee eens bent. In beide gevallen kan zelfs de meest empathische leidinggevende in de valkuil trappen om het tonen van begrip te laten volgen met een ‘maar’. “Ik begrijp je punt, maar…” Het woord ‘maar’ is een vlakgom die je hele begrip wegveegt. De klager voelt zich niet gekend. Een andere reden om iets te negeren, is als we niet weten hoe we erop moeten reageren. Dan neigen we om eroverheen te praten en de aandacht te verleggen naar iets anders.

Waarom blijven we negeren?
Als je niet gehoord wordt, komt er steeds meer emotie bij kijken. De klacht wordt gaandeweg steeds meer een verwijt waarbij jij als leidinggevende als schuldige wordt aangewezen. Als het buiten proporties raakt, wordt het steeds moeilijker om er begrip voor op te brengen. Uiteindelijk kunnen alle verwijten en beschuldigingen ons te veel worden. Dat is dan een goede reden om door te blijven gaan met negeren, tot het echt niet meer kan. Dan kan het weleens te laat zijn.

Door erkenning kan je de aandacht verleggen
Een leider die waarderend onderzoekt, neemt de problemen en klachten van anderen altijd serieus. Daarbij hoef je het niet met de klacht eens te zijn. Je hoeft ook de schuld niet op je te nemen, want dat is irrelevant. Erken de emotie en de beleving van de ander als een feit. Je kan er niet omheen. En bezie het probleem als een gefrustreerde droom. Erken de frustratie, dan erken je de droom en kan je onderzoeken hoe wensen gerealiseerd kunnen worden. Erkenning is dus de aandacht die negativiteit verdient, want daardoor ontstaat ruimte voor positiviteit. Je kan de aandacht verleggen naar de behoefte van de ander en onderzoeken wat deze nodig heeft. De ander voelt weer invloed en krijgt perspectief op oplossingen.