Welke kwaliteiten zitten er in jouw blinde vlek?

door | jun 11, 2015 | Blog | 0 Reacties

Onlangs zat ik zelf weer eens in een training. Een train-de-trainer programma waarin onder andere feedback geven aan de orde was. Het Johari-venster werd gepresenteerd. Eerst voelde ik de weerstand die ik al vaker heb gevoeld daarbij, omdat het vaak vanuit de probleemkant wordt benaderd. Tot ik ineens besefte dat ik juist vanuit Waarderend Onderzoeken iets geweldigs doe binnen dat venster.

Wat is het Johari-venster?
Het Johari-venster is een model dat behulpzaam is in het verbeteren van relaties en communicatie. Het stelt dat je het meest vrij kan opereren in de open ruimte. Er zit geen spanning op zaken die zowel bij jezelf als bij anderen bekend zijn. Die spanning zit wel in het verborgen gebied. Er zijn altijd zaken die je liever voor jezelf houdt. Het wordt spannend als anderen daar vragen over gaan stellen. En toch is openhartigheid in de meeste gevallen de beste manier om je vrije gebied te vergroten en ontspanning te bereiken. Een ander voelt zich weer minder comfortabel als die iets weet over jou, wat bij jou niet bekend is: je blinde vlek. Daarbij is feedback geven doorgaans de beste manier om de open ruimte te vergroten en de spanning te verkleinen.

Johari-venster

Mijn weerstand tegen het model
Een mooi model toch? Zou je zeggen. Het geeft eigenlijk aan dat we in relaties juist ontspanning kunnen krijgen van feedback en openheid. Zaken die wij op het werk juist vaak spannend vinden. Goed nieuws dus… En toch, vanuit onze probleemgerichtheid hebben wij dan de neiging om mensen vooral te wijzen op wat er niet goed gaat, om de blinde vlek van iemands zwakke kanten bloot te leggen. Doch, meestal weten mensen best wel wat hun minder sterke kanten zijn en houdt men die liever verborgen. Men is daar niet graag open over. Omdat het in het andere gebied zit, kan feedback op negatieve aspecten juist tot spanning leiden.

Mijn ontdekking: wat het model toch waardevol maakt
Tijdens de training viel mij ineens in, dat ik met Waarderend Onderzoeken wel degelijk bezig ben met het vergroten van de open ruimte, maar dan op een totaal andere manier. Als ik met mensen hun beste ervaringen bespreek en doorvraag wat het tot een hoogtepunt maakt, praten zij vrijuit over zaken die soms in het verborgen gebied zitten. Door het van de andere kant te benaderen, wordt het bevrijdend om dat te benoemen, omdat je weet hoe het anders kan. Wanneer ik doorvraag naar wat er waardevol was aan hun eigen inbreng en daar ook nog eens de effectiviteit van hun aanpak in onderstreep, is men vaak verbaasd over het eigen potentieel. Blijkbaar zitten binnen de blinde vlek veel eerder de eigen kwaliteiten verborgen. Door dat naar de vrije ruimte te halen, gaat er een wereld voor mensen open.

Welke kwaliteiten zitten er in jouw blinde vlek?
Je hebt anderen nodig om je kwaliteiten te ontdekken. Het is belangrijk om te weten wat zij daarin waarderen. En het is mooi om jouw aanpak eens te bekijken vanuit dat perspectief. Zeker zo tegen het eind van het schooljaar. De laatste loodjes wegen het zwaarst en dat wil je ook niet zomaar aan andere kwijt; dat houdt je liever verborgen. Dat kan wel eens leiden tot meer negativiteit en een vlucht naar voren, de vakantie in. Daarom ga ik graag met jou voor die tijd in gesprek over de hoogtepunten van dit jaar. Zodat jij ontdekt welke kwaliteiten er in jouw blinde vlek zitten en hoe je dat potentieel in het volgend jaar tot bloei laat komen. Klik hier voor meer informatie over de VIP-dag.