Ervaar als schoolleider zelf inspirerend thuisonderwijs met onze online workshop:
“Minder hard werken, meer resultaat: het effect van Waarderend Leiderschap op werkdruk”
op woensdag 16 september 2020

van 14:00-16:00 uur

Voor maar € 27,50 incl. BTW krijg je een

-inspirerende middag met andere schoolleiders;
-het exclusieve magazine “Schrift voor Schitterende Scholen” t.w.v. € 14,95;
-de powerpoint presentatie en de opname van deze online meeting (achteraf per mail toegezonden).

Wil je als schoolleider af van de werkdruk in het onderwijs? Dat kan alleen als je de aandacht weet te verleggen naar hele andere dingen. Want alles dat we aandacht geven, groeit.

Werkdruk en groeiend tekort aan leraren
Het is een terugkerend onderwerp in het nieuws, de werkdruk in het onderwijs. Het is een van de factoren die bijdraagt aan het groeiende lerarentekort. De nodige leerkrachten verlaten het onderwijs door de werkdruk, al dan niet gepaard gaande met burn-out verschijnselen. De berichtgevingen maken het werk niet aantrekkelijk voor jongeren om de PABO of de Lerarenopleiding te kiezen. En van degenen die toch de stap gewaagd hebben, haken sommigen al snel af, of komen al vroeg thuis te zitten. Een verschijnsel dat op meer plekken in onze maatschappij onder millennials plaatsvindt. 

Aandacht voor werkdruk
Opvallend is vooral dat de beleefde werkdruk alleen maar groter is geworden sinds het de aandacht krijgt van vakbonden, werkgevers en media. Het heeft tot maatregelen geleid die het probleem alleen maar groter hebben gemaakt. Taakbeleid is een stressor voor menig schoolleider en leidt tot gesprekken en discussies over inzet, beperkingen en onmogelijkheden die alle energie doen wegvloeien. De werkdrukgelden worden vooral ingezet voor extra formatie, waardoor elders in het land de werkdruk wordt vergroot door het lerarentekort. Daarnaast ervaren leerkrachten meer werkdruk als deze extra formatie wordt ingezet om uitval en ziekte op te vangen. Deze gang van zaken is volkomen logisch als je weet dat in het onderwijs, net als op veel plekken in de maatschappij op dit moment, de aandacht vaak uitgaat naar tekorten, naar problemen, naar wat er niet is. Daarmee wordt iedereen te kort gedaan en groeien gevoelens van ontevredenheid. Dat is doodzonde, want het kan echt anders. En Waarderende Leiders weten hoe.

De rol van Waarderende Leiders
Want wat je wilt, is mensen die met plezier de handen uit de mouw steken. Die hun werk met liefde doen. Leerkrachten die als professionals en vakmensen hun eigen keuzes maken en daardoor zowel hun werkplezier als hun belasting zelf in de hand hebben. En dat is echt mogelijk als jij als leider de focus weet te verleggen. Als jij weet hoe je de blikrichting van mensen kan veranderen, zodat zij anders gaan kijken. “If you change the way you look at things, the things you look at change.” Dat kan terwijl je de ander 100% serieus neemt in wat belangrijk is. Het is geen trucje, het is een ziens- en een zijnswijze.

Programma WLO

Minder hard werken, meer resultaat
Wat daarbij bijzonder is, is dat je daar als leider zelf niet hard voor hoeft te werken. Je hoeft maar een paar dingen anders te doen en het gaat allemaal veel meer vanzelf. En de resultaten zijn verbluffend. Een van de leiders zei aan het eind van het programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs: “In januari was de stemming nog beneden het vriespunt. Nu in juni komen mensen mijn kamer binnen en zeggen ze: ‘We hebben het nog wel druk, alleen voelt het niet meer zo.’”

Creëer een schitterende school
Met Waarderend Leiderschap wordt werkdruk totaal irrelevant. Wil je weten hoe dat werkt? Hoe je leerkrachten weer kan laten schitteren en hun vak kan laten herontdekken? Hoe je spanningen met ouders kan reduceren en de samenwerking kan herstellen? Hoe je van de school de meest geweldige werkplek kan maken waar iedereen met plezier aan de slag is? En waar niet in de laatste plaats de kinderen met schittering in de ogen aan het leren zijn?

Ervaar als schoolleider zelf inspirerend thuisonderwijs met onze online workshop “Minder hard werken, meer resultaat: het effect van Waarderend Leiderschap op werkdruk” op woensdag 16 september 2020. Van 14.00 tot 16.00 ben je van harte welkom in onze online meeting room.

Voor deze inspirerende middag betaal je maar € 27,50 en is inclusief:

  • een interactieve workshop met andere schoolleiders;
  • het exclusieve magazine “Schrift voor Schitterende Scholen” t.w.v. € 14,95;
  • de powerpoint presentatie en de opname van deze online meeting (achteraf per mail toegezonden).

Na deze workshop:  

  • Ken je de principes van Waarderend Onderzoeken;
  • Leer je weerstand en negativiteit om te buigen naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
  • Verleg je de focus van werkdruk naar werkplezier
  • Weet je hoe je plezier en trots kan ontlokken en het potentieel van je leerkrachten en team kan laten groeien
  • Heb je de kracht van de waarderende aanpak ervaren. Je hebt ontdekt dat het niet alleen theorie is. Het is praktisch en het werkt. 

Een Schoolleider die ons programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs gevolgd heeft zei naderhand:

“Voor het programma was ik iedere maand bang dat er weer iemand ging opzeggen. Sinds ik het programma volg, heeft niemand meer opgezegd.”

Daarnaast maakt het jouw werk als schoolleider zoveel leuker en makkelijker. Zo vertrouwde een ex-schoolleider mij toe: “Als ik dit programma eerder gevolgd had, was ik schoolleider gebleven.”

Dus investeer in werkplezier en meld je aan voor de workshop Waarderend Leiderschap en het effect op werkdruk:

 

Waarom doen wij dit?

Aart Brezet en Andrea van de Rozenberg hebben het in hun vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hen aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Dat is voor iedereen energieverspillend en in het slechtste geval ten koste gaat van de ontwikkeling van de leerlingen.

Het is hun ambitie om in het onderwijs dit deficiëntie-denken (het kijken naar wat er niet is) structureel te vervangen door denken in potentieel en progressie. Samen met scholen komen zij tot concrete en structurele toepassingen van Waarderend Onderzoeken in leiderschap, samenwerking en onderwijs. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.

Aart Brezet

Praktische details:

Datum: 16 september om 14:00 uur
Duur workshop: 2 uur
Prijs workshop: € 27,50 incl. BTW
Locatie: online via Zoom.us (online meeting room)

Deel deze pagina met je netwerk: