Ervaar als schoolleider zelf inspirerend onderwijs op afstand met onze online workshop:
“Waarderend Leiderschap: Van Weerstand naar Leerstand”
op maandag 17 mei 2021
van 13:00-15:00 uur

Voor maar € 27,50 incl. BTW krijg je een

-inspirerende middag met andere schoolleiders;
-het exclusieve magazine “Schrift voor Schitterende Scholen” t.w.v. € 14,95;
-de powerpoint presentatie en de opname van deze online meeting (achteraf per mail toegezonden).

Regelmatig was er weerstand tegen ontwikkelingen
Het onderwijs wordt al decennia door de media en de politiek onder de loep genomen. Nauwgezet worden de ontwikkelingen gevolgd en veelvuldig luidt de noodklok als het gaat om opbrengsten en kwaliteit. Dat heeft enerzijds geleid tot allerlei maatregelen om de kwaliteit te monitoren en anderzijds tot het invoeren van nieuwe methoden. Hoewel er dus veel gevraagd wordt van de professionaliteit van leerkrachten en docenten, werd er vaak onvoldoende een beroep op gedaan. Veel impulsen voor verandering kwamen van buitenaf en waren zelden gebaseerd op een behoefte van de professionals zelf. Maatregelen en ontwikkelingen konden dan ook regelmatig op weerstand stuiten. “Weer wat nieuws” was regelmatig de reactie.

En toen kwam Corona
Hoe anders is dat nu. Niet die loep en die bemoeienis van buitenaf, want nog steeds maakt vooral de buitenwacht zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs en de achterstanden die kinderen zouden oplopen door het afstandsonderwijs. Wat is er dan wel anders? Leerkrachten en docenten staan vol in de leerstand. Niet eerder is er in zo’n korte tijd zo veel geleerd over hoe onderwijs anders georganiseerd kan worden. Het verschil tussen de aanpak in de eerste lockdown en de tweede lockdown is levensgroot. Waar men eerst nog veel moest leren van allerlei systemen en middelen, heeft men in de tweede lockdown allerlei lessen uit de eerste periode toegepast. Veel onderwijsprogramma’s zijn sterk aangepast. Iedereen staat nu in de stand: “Hoe dan wel?”.

Hoe houd je die leerstand vast?
Hoe kan het dat teams er zo anders in staan? Dat men op zo’n geweldige manier samen aan het ontwikkelen is? Dat heeft alles te maken met de huidige mindset en hoe men tegen de omstandigheden aankijkt. Dat is iets waar ook veel van te leren is, want hoe fantastisch zou het zijn als we deze drive en flow nu vasthouden? Hoe fantastisch zou het zijn als alle professionals in het onderwijs in de leerstand blijven staan? Vanuit het gedachtegoed van Waarderend Leiderschap weten wij hoe dat werkt en wat jij als leider kan doen om dit vast te houden.

Dat ga je mede zelf ontdekken
Hoe dat voor jou werkt, ga je in deze workshop zelf ontdekken. Je gaat onderzoeken hoe dat in jouw team werkt en wat jouw rol daarbij is geweest. Dat kan je spiegelen aan de principes van Waarderend Leiderschap, waardoor je gaat begrijpen wat in jouw leiderschap effectief is. Met die inzichten kan je de ontwikkelingen voortzetten en weet je ook precies wat er nodig is als medewerkers weer eens weerstand vertonen bij nieuwe ontwikkelingen.

Want ook als je bovenstaande niet herkent is er veel te ontdekken
Het kan natuurlijk zijn dat je nog steeds tegen allerlei weerstanden aanloopt. Dat je je zorgen maakt over de kwaliteit van het onderwijs. Dat er allerlei ontwikkelingen zijn waar je graag progressie in ziet en die je veel te langzaam gaan. Dat die nieuwe methode nog steeds niet zo wordt toegepast als eigenlijk zou moeten om effectief te zijn. Dan is de vraag hoe je professionals van de weerstand in de leerstand krijgt nog belangrijker.

Want jij kan als leider het verschil maken
Als jij wilt weten hoe dat kan, dan laten wij je dat graag ervaren tijdens de online workshop “Waarderend Leiderschap in het Onderwijs – Van weerstand naar leerstand”. Deze vindt plaats op woensdag 10 maart van 9.30 tot 11.30. Aart Brezet neemt je in een online meeting mee in het gedachtegoed achter Waarderend Leiderschap. Samen met andere leiders uit het onderwijs ga je ervaren hoe je kan oogsten uit deze bijzondere periode in het onderwijs en mee kan nemen wat van waarde is.

Voor deze inspirerende middag betaal je maar € 27,50 en is inclusief:

  • een interactieve workshop met andere schoolleiders;
  • het exclusieve magazine “Schrift voor Schitterende Scholen” t.w.v. € 14,95;
  • de powerpoint presentatie en de opname van deze online meeting (achteraf per mail toegezonden).

Na deze workshop:  

  • Ken je de principes van Waarderend Onderzoeken;
  • Weet je wat er nodig is om mensen van de weerstand in de leerstand te krijgen;
  • Weet je hoe je gevoelens van competentie en invloed kan ontlokken bij leerkrachten;
  • Heb je de positieve effecten ervaren op werkplezier en energie;
  • Heb je ontdekt dat Waarderend Leiderschap niet alleen theorie is. Het is praktisch en het werkt.

Dus investeer in je eigen werkplezier en meld je aan voor de workshop Waarderend Leiderschap:

Waarom doen wij dit?

Aart Brezet en Andrea van de Rozenberg hebben het in hun vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hen aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Dat is voor iedereen energieverspillend en in het slechtste geval ten koste gaat van de ontwikkeling van de leerlingen.

Het is hun ambitie om in het onderwijs dit deficiëntie-denken (het kijken naar wat er niet is) structureel te vervangen door denken in potentieel en progressie. Samen met scholen komen zij tot concrete en structurele toepassingen van Waarderend Onderzoeken in leiderschap, samenwerking en onderwijs. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.

Aart Brezet

Praktische details:

Datum: 17 mei om 13:00 uur
Duur workshop: 2 uur
Prijs workshop: € 27,50 incl. BTW
Locatie: online via Zoom.us (online meeting room)

Deel deze pagina met je netwerk: