Gratis workshop “Waarderend Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort” op 13 januari 2020 in Breda

Het is het gesprek van de dag; het lerarentekort in het onderwijs. Het is een groeiend probleem waarvan de oplossing nog niet in zicht is. Niet voor niets gaat er woensdag gestaakt worden. Ook Arjen Lubach en Pieter Derks waren afgelopen week messcherp in hun kritiek naar de politiek. Iedereen verwacht actie van die kant.

Als schoolleider voel je je genoodzaakt om maatregelen te nemen die je helemaal niet wilt nemen. Klassen worden naar huis gestuurd, omdat er die dag geen leraar voor de klas kan staan. Of lege plekken worden opgevuld met onderwijsassistenten en stagiaires.

Opeens worden er grenzen gesteld…
Door het tekort neemt de werkdruk bij de huidige leerkrachten toe en liggen ziekteverzuim en burn-out op de loer. Na de herfstvakantie zijn vaak al de eerste symptomen zichtbaar. “Ik moet wel mijn grenzen stellen” kan wel eens zo’n belangrijk signaal zijn van groeiende onmacht. Dan bekruipt de angst je dat die ene leerkracht omvalt als je een verzoek doet. En die minder functionerende collega durf je wellicht niet aan te spreken, want je mag al blij zijn dat die voor de klas staat.

Het is juist de focus op de zaken waar we geen invloed op hebben die ervoor kan zorgen dat we in energie en veerkracht verder wegglijden dan nodig is. Gevoelens van onmacht leiden tot meer gedoe. Alles wat je aandacht geeft groeit. Gepraat over werkdruk doet de werkdruk toenemen. Op die manier maken we niet bepaald de reclame die nodig is om de noodzakelijke aanwas van jonge leerkrachten op gang te brengen.

Hoe hou je je team bij elkaar?
Want juist nu is het nodig dat iedereen zich trots en krachtig voelt in zijn vak, omdat dit het mooiste vak van de wereld is. Juist nu is het nodig dat je als team sterk staat en er samen de schouders onder zet. Zodat je met elkaar plezier ervaart, de planning rond krijgt, kwalitatief goed onderwijs blijft bieden en iedere dag het verschil kan maken voor de leerlingen.

Hoe zou het voor je zijn als jij als leider dat kan ontlokken, zodat je alle geweldige leerkrachten weet te behouden? Hoe zou het voor je zijn als je bij nieuwe leerkrachten het plezier en het zelfvertrouwen stimuleert, zodat zij het vak verder willen leren en voor het onderwijs gewonnen worden? Hoe zou het voor je zijn als je zelfs bij die leerkracht die in jouw ogen minder functioneert nog onvermoed potentieel weet te ontdekken? Want dat is allemaal mogelijk. Jij kan als leider bepalen waar de aandacht naar uitgaat op school, door de manier waarop je de gesprekken voert. 

Wil je weten hoe dat werkt? Kom dan naar onze GRATIS workshop “Waarderend Leidershap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort”.

Deze workshop is voor leidinggevenden in het onderwijs, want zij zorgen ervoor dat leerkrachten hun aandacht richten op zaken die hun plezier en motivatie vergroten. Hoe mooi is het wanneer leerkrachten oog hebben voor kansen en mogelijkheden, voor wat wel werkt, voor potentieel en voor progressie? Wanneer je als leidinggevende systematisch de aandacht verlegt, laat je de leerkrachten schitteren en laten zij hun leerlingen schitteren! 

Na deze workshop:  

  • Ken je de principes van Waarderend Onderzoeken;
  • Leer je weerstand en negativiteit om te buigen naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
  • Verleg je de focus van werkdruk naar werkplezier
  • Weet je hoe je plezier en trots kan ontlokken en het potentieel van je leerkrachten en team kan laten groeien
  • Heb je de kracht van de waarderende aanpak ervaren. Je hebt ontdekt dat het niet alleen theorie is. Het is praktisch en het werkt. 

Een Schoolleider die ons programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs gevolgd heeft zei naderhand:

“Voor het programma was ik iedere maand bang dat er weer iemand ging opzeggen. Sinds ik het programma volg, heeft niemand meer opgezegd.”

En een ander vertelde: “Toen ik in januari begon met het programma, was de stemming op school beneden het vriespunt. Nu, aan het eind van het schooljaar zeggen mensen tegen mij: We hebben het nog wel druk, alleen voelt het niet meer zo.”

Daarnaast maakt het jouw werk als schoolleider zoveel leuker en makkelijker. Zo vertrouwde een ex-schoolleider mij toe: “Als ik dit programma eerder gevolgd had, was ik schoolleider gebleven.”

Dus investeer in je eigen werkplezier en geef je op voor de workshop Waarderend Leiderschap.

Ja, ik meld mij graag aan voor de GRATIS workshop "Waarderend Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort" op 13 januari 2020 in Breda

Duur van de workshop is 2 uur.

dit veld niet invullen s.v.p.

Waarom doen wij dit?

Aart Brezet en Andrea van de Rozenberg hebben het in hun vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hen aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Dat is voor iedereen energieverspillend en in het slechtste geval ten koste gaat van de ontwikkeling van de leerlingen.

Het is hun ambitie om in het onderwijs dit deficiëntie-denken (het kijken naar wat er niet is) structureel te vervangen door denken in potentieel en progressie. Samen met scholen komen zij tot concrete en structurele toepassingen van Waarderend Onderzoeken in leiderschap, samenwerking en onderwijs. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.

Aart Brezet

Praktische details:

Datum: 13 januari om 10:30 uur
Duur workshop: 2 uur
Prijs workshop: GRATIS
Locatie: Business Centre Breda, Smederijstraat 2, 4814 DB Breda

Ja, ik meld mij graag aan voor de GRATIS workshop "Waarderend Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort" op 13 januari 2020 in Breda

Duur van de workshop is 2 uur.

dit veld niet invullen s.v.p.

Deel deze pagina met je netwerk:

Gratis E-book “Minder hard werken, meer resultaat”:

Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande het e-book "Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs". Tevens ontvang je nadat je het complete waardevolle e-book hebt ontvangen gratis tips via het e-zine "Schrift voor schitterende scholen".

Ja! Ik wil graag Waarderende functioneringsgesprekken met leerkrachten in mijn school. En ontvang graag mijn exemplaar
van het e-book.
dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

START DATAProgramma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs

* 12 september Noordoost-Nederland locatie Landhotel Diever (nog 6 plekken)
* 13 september Zuidwest-Nederland locatie Biesboschcentrum Dordrecht (nog 1 plek)
* 9 januari Noordwest-Nederland locatie Fletcher hotel Spaarnwoude
* 10 januari Zuidwest-Nederland locatie Kapellerput in Heeze

 

GRATIS WORKSHOPS:

* 13 januari 2020: “Waarderende Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort” om 10:30 uur in Breda

* 12 februari 2020: “Minder hard werken, meer resultaat: het effect van Waarderend Leiderschap op werkdruk” om 10:30 uur in Zwolle