Ervaar als schoolleider zelf inspirerend onderwijs op afstand met onze online workshop:
Waarderend Leiderschap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort
op woensdag 10 november 2021
van 14:00-16:00 uur

Voor maar € 27,50 incl. BTW krijg je een

-inspirerende middag met andere schoolleiders;
-het exclusieve magazine “Schrift voor Schitterende Scholen” t.w.v. € 14,95;
-de powerpoint presentatie en de opname van deze online meeting (achteraf per mail toegezonden).

Contraproductieve maatregelen van de politiek
Het lerarentekort is al enkele jaren een feit en het wordt alleen maar erger. De verhalen over het moeizaam rond rondkrijgen van formaties nemen toe, zowel in aantal als de mate waarin ze schrijnend zijn. Van de politiek kunnen we voorlopig geen heilzame plannen verwachten. Alle maatregelen, zoals de werkdrukgelden en de NPO-gelden om zogenaamde achterstanden weg te werken, hebben de vijver alleen maar verder leeg getrokken. De focus op negatieve doelen (werkdruk en achterstanden) zorgen voor contraproductieve maatregelen. Daarbij wordt in de berichtgeving over de toestand van het onderwijs diverse negatieve kanten benadrukt, wat niet bepaald wervend werkt.

Leiders in het onderwijs lopen dat risico ook
Als de focus ligt bij een tekort, loop je het risico dat ‘tekort-denken’ leidt tot slechtere besluiten. Dat is volkomen logisch. Je wilt voorkomen dat kinderen geen onderwijs krijgen en je voelt je mogelijk genoodzaakt om maatregelen te nemen die je liever niet wilt nemen. Je voelt je misschien genoodzaakt om gaten op te vullen met onderwijsassistenten en stagiaires, of zij-instromers die nog geheel niet bevoegd zijn. Leerkrachten die minder functioneren, durf je wellicht niet aan te spreken, omdat je überhaupt blij bent dat ze nog komen.

Dat tekorten onmacht voeden
Het risico bestaat dat dit alles juist een wissel gaat trekken over de leerkrachten die je wilt behouden voor de organisatie. Ziekteverzuim en burn-out liggen op de loer. Na de herfstvakantie zijn vaak al de eerste symptomen zichtbaar. “Ik moet wel mijn grenzen stellen” kan wel eens zo’n belangrijk signaal zijn van groeiende onmacht. Dan bekruipt de angst je dat die ene leerkracht omvalt als je een verzoek doet.

En onmacht tot tekorten leidt
Het is de focus op de zaken waar we geen invloed op hebben die ervoor kan zorgen, dat we in energie en veerkracht verder wegglijden dan nodig is. Juist betrokken mensen die hun werk met hart en ziel doen, lopen het risico extra gefrustreerd te raken als zij geconfronteerd worden met gevoelens van onmacht. Die gevoelens leiden tot meer gedoe, want alles wat je aandacht geeft groeit. Gepraat over werkdruk doet de werkdruk toenemen. Het is doodzonde dat daardoor te veel leerkrachten al vroeg in hun carrière afhaken.

 

Wat nodig is, is een totaal andere focus

Het is essentieel dat scholen organisaties worden waarin iedereen graag wil werken, omdat je je daar kan ontplooien in het mooiste vak van de wereld! Het is nodig dat iedereen in een omgeving werkt waarin invloed, trots en kracht ervaren wordt. Waar men plezier heeft in het leren, het lesgeven en de samenwerking met collega’s. In een school met een fijne sfeer zetten leerkrachten samen de schouders eronder, worden nieuwe mogelijkheden gezien en wordt onderwijs op een manier georganiseerd dat men dagelijks het verschil kan maken voor de leerlingen.

 

En jij kan als leider het verschil maken door de focus te verleggen.

Hoe zou het voor je zijn als jij als leider dat kan ontlokken, zodat je alle geweldige leerkrachten weet te behouden? Hoe zou het voor je zijn als je bij nieuwe leerkrachten het plezier en het zelfvertrouwen stimuleert, zodat zij het vak verder willen leren en voor het onderwijs gewonnen worden? Hoe zou het voor je zijn als je, zelfs bij die leerkracht die in jouw ogen minder functioneert, nog onvermoed potentieel weet te ontdekken? Want dat is allemaal mogelijk. Jij kan als leider bepalen waar de aandacht naar uitgaat op school, door de manier waarop je de gesprekken voert.

 

Wil je weten hoe dat werkt?

Ervaar dan als schoolleider zelf inspirerend onderwijs op afstand met onze online workshop “Waarderend Leidershap: het behouden en ontwikkelen van leerkrachten ten tijde van lerarentekort”. We treffen elkaar in onze online meeting room.

Deze workshop is voor leidinggevenden in het onderwijs, want zij zorgen ervoor dat leerkrachten hun aandacht richten op zaken die hun plezier en motivatie vergroten. Hoe mooi is het wanneer leerkrachten oog hebben voor kansen en mogelijkheden voor wat wel werkt, voor potentieel en voor progressie? Wanneer je als leidinggevende systematisch de aandacht verlegt, laat je de leerkrachten schitteren en laten zij hun leerlingen schitteren!

 

Voor deze inspirerende middag betaal je maar € 27,50 en is inclusief:

  • een interactieve online workshop met andere schoolleiders;
  • het exclusieve magazine “Schrift voor Schitterende Scholen” t.w.v. € 14,95;
  • de powerpoint presentatie en de opname van deze online meeting (achteraf per mail toegezonden).

Na deze workshop:  

  • Ken je de principes van Waarderend Onderzoeken;
  • Leer je weerstand en negativiteit om te buigen naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
  • Verleg je de focus van werkdruk naar werkplezier
  • Weet je hoe je plezier en trots kan ontlokken en het potentieel van je leerkrachten en team kan laten groeien
  • Heb je de kracht van de waarderende aanpak ervaren. Je hebt ontdekt dat het niet alleen theorie is. Het is praktisch en het werkt. 

 

Een Schoolleider die ons programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs gevolgd heeft zei naderhand:

“Voor het programma was ik iedere maand bang dat er weer iemand ging opzeggen. Sinds ik het programma volg, heeft niemand meer opgezegd.”

En een ander vertelde: “Toen ik in januari begon met het programma, was de stemming op school beneden het vriespunt. Nu, aan het eind van het schooljaar zeggen mensen tegen mij: We hebben het nog wel druk, alleen voelt het niet meer zo.”

Daarnaast maakt het jouw werk als schoolleider zoveel leuker en makkelijker. Zo vertrouwde een ex-schoolleider mij toe: “Als ik dit programma eerder gevolgd had, was ik schoolleider gebleven.”

Dus investeer in je eigen werkplezier en meld je aan voor de workshop Waarderend Leiderschap:

Waarom doen wij dit?

Aart Brezet en Andrea van de Rozenberg hebben het in hun vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hen aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Dat is voor iedereen energieverspillend en in het slechtste geval ten koste gaat van de ontwikkeling van de leerlingen.

Het is hun ambitie om in het onderwijs dit deficiëntie-denken (het kijken naar wat er niet is) structureel te vervangen door denken in potentieel en progressie. Samen met scholen komen zij tot concrete en structurele toepassingen van Waarderend Onderzoeken in leiderschap, samenwerking en onderwijs. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.

Aart Brezet

Praktische details:

Datum: 10 november om 14:00 uur
Duur workshop: 2 uur
Prijs workshop: € 27,50 incl. BTW
Locatie: online via Zoom.us (online meeting room)

Deel deze pagina met je netwerk: